zaterdag 7 juli 2007

Emmeloord weer in teken van cultuur op 7-7-7

Zaterdag 7 juli ’07 was het weer zo ver, in het Park West in Emmeloord werd de derde editie van OORD gehouden. Op vier podia werd een flink cultureel programma afgewerkt met veel muziek, dans, cabaret naast een romantische boottocht, kunstwerken, ideële stands en ook nog een Wedding Chapel.

Nadat de opening verricht was door de burgemeester ridder W.L.F.C. van Rappard, kon het feest dan beginnen en begon er op de verschillende podia de muziek; de noten zweefden op de golven van de flinke wind richting het centrum. Zodoende ben ik ook maar op bezoek gegaan in een Park wat nog steeds achterstallig onderhoud heeft, ondanks toezegging van de wethouder.
Aangekomen in het park, was het meten raak, Danscentrum Artistique gaf enkele opvoeringen op muziek van bekende songs; de jongere dansers op muziek van o.a. Grease en de ouderen op muziek van de musical Cats. Fantastisch zoals de dansers op de maat van de muziek hun emoties aan het publiek probeerden over te brengen.

Het algemene thema van OORD 2007 was ook de ontroering. Bij de voorstelling van de dansers was dat duidelijk aanwezig. Hierna was op een ander podium een voorstelling voor de kleinsten in het park aan de beurt. Kindertheater Luis had een voorstelling over kleine beestjes in het haar van de kinderen. Drie man die een groep van een kleine 45 kinderen rustig konden houden, met liedjes en een verhaaltje. Het was echt aanstotelijk, jammer dat de muziek voor de kleintjes misschien soms wat te hard stond, maar de kleintjes hebben daar minder aandacht aan geschonken, bleek. De kinderen vonden het leuk en daar ging het tenslotte om.

Daarna maar weer verder het terrein over en plotseling stond er een groep van 25 dames te zingen in het bos. Later bleek het dat het een moment was om de kelen te schrapen voor hun optreden. Aangekomen bij het Bospodium was het tijd voor het Klein Vrouwenkoor uit Emmeloord; een koor dat meerstemmige liederen ten tonele bracht, o.a. een lied over een zwaan. Al bij al een zeer geslaagd optreden, al ben ik van mening dat de dames ook heel goed gevoelige kerkliederen kunnen zingen, daarvoor zijn de verschillende stemmen goed op elkaar afgestemd. Helaas was het soms irritant dat bij dit optreden de afstemming van de microfoons het af en toe liet afweten.

Naast deze optredens zijn er op de dag andere fantastische acts op de verschillende podia te zien geweest. Opvallend was het optreden van de groep Under Seas met een zangeres met een fantastische stem, vooral in het nummer van Ilse de Lange.
Op een ander podium was een groep die het nummer “girl” van Anouk te berde bracht, een optreden om koude rillingen van te krijgen.

Naast het feit dat de hele dag muziek was te horen op een aantal podia, waren er ook marktkraampjes van organisaties die zich wilden presenteren aan het in grote getale aangetreden publiek. O.a. waren er mensen van Vrouwen Centrum Noordoostpolder i.o. (met Marokkaanse thee), Giftshop Cheyra & Special Things, Your Wish Comes True, STIP, het DAC Emmeloord, Amnesty International en natuurlijk de vrienden van Gewoon-Doen.

Even twee organisaties eruit lichten: De Stichting “Your wish comes true” is een wens stichting die wensen in vervulling wil laten komen, speciaal voor jongvolwassenen met een lichamelijke beperking. Een Stichting die hard aan de weg timmert en die steun nodig heeft, steun in de vorm van financiën maar ook in de vorm van vrijwilligers. Voor informatie kunt u terecht via de mail
info@yourwishcomestrue.org, de website is Under Construction.

Gewoon-Doen is een jongerenorganisatie die zich behoorlijk op de kaart heeft gezet, niet in de laatste plaats door het kraken van een bekend gebouw in de polder.
Hylke Hekkenberg heeft in het kort nog eens aangegeven wat men allemaal aan het doen is; belangrijk is een enquête die men gaat afnemen over wat er leeft onder de jongeren. Voor dit onderzoek heeft men nogal wat ondersteuning gekregen van verschillende middelbare scholen, het Muzisch Centrum, Paspartoe, OJC de Klos, het Heelal. Daarnaast zijn er twee 4e jaars studenten van het Windesheim die het enquêteproject als afstudeerproject hebben gekozen. Tenslotte is er hulp aangeboden van Dr. De Kat van het SCO Kohnstamm Instituut.

Al bij al wordt er hard gewerkt in de polder en moet men trots zijn dat men hier mag en kan wonen.
OORD 2007 had vandaag voor mij een hoog “flowerpower” gehalte, niet alleen door de muziek (bij binnenkomst werd er het nummer ‘Let the sunshine in’ gespeeld), maar ook door de entourage en vooral ook door de kleding van sommige bezoekers. Fantastische belevenis, ik kijk weer uit naar de volgende editie.

zaterdag 30 juni 2007

Emmeloord loopt uit voor kunst en cultuur

Zaterdag 30 juni was het weer zo ver, de parkeerruimte rond het gemeentehuis en de ruimten er om heen, o.a. van het Muzisch Centrum, waren weer de plaats van mensen die hun hart hebben ingeruimd voor de kunst en de cultuur in Emmeloord. Ondanks het feit dat op Schokland het verdrag van Schokland getekend werd over de Millenniumdoeleinden, was het gezellig en lekker druk op de kunst- en cultuurmanifestatie.

De ruimten waren goed ingedeeld met voor een ieder wat wils op het gebied van kunst en cultuur, wat uiteen liep van informatie over een cursus boetseren, een cursus fotograferen, een basiscursus schilderen, een workshop grafische technieken tot muziek, dans en toneel van (semi-) amateur-gezelschappen, groot en klein.

In een aantal tenten konden groepen, gezelschappen maar ook individuele mensen hun talenten laten zien op het gebied van toneel, dans en muziek. En, laat me u dit vertellen, er waren weer heel wat juweeltjes te ontdekken. Aan het begin – de entreetent – speelde een man met twee jongens fantastische muziek op gitaar. Maar tijd is tijd en de groep gitaarspelers moesten eruit en de tent werd gevuld met accordeonisten, de groep Con Brio. Een groep mensen die echt enthousiast muziek kunnen maken en een prachtig en goed geluid uit hun instrumenten kunnen halen. Opvallend is dat de groep in groepjes werden verdeeld van accordeons die bij elkaar hoorden in muziekhoogte. Volop genieten hier.

Verderop in de hoofdtent was het druk, een tent waren vele groepen hebben opgetreden. Een groep die erg veel indruk heeft achtergelaten was een dansgroep die danste op de muziek van de opera Carmen, nummers de Ouverture, Barbier, Toreador. Prachtige muziek en fantastisch gedanst. Chapeau.

Natuurlijk kwam er ook weer een eind aan zo’n dag, jammer. Misschien een voorstel om het vaker te doen, er zit gewoon muziek in Emmeloord. Kom niet meer aan dat Emmeloord geen kunst en cultuur heeft. Eenmaal thuis aangekomen ging de tv aan en wat was er op: “Carmen meets Carmen”. De muziek van de dag ging ’s avonds nog even door.

Noordoostpolder 23e Millennium Gemeente

Ter ere van het Akkoord van Schokland heeft gemeente Noordoostpolder besloten zich aan te melden als Millennium Gemeente. Millennium Gemeente is een campagne van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Zaterdag ondertekent burgemeester Van Rappard een verklaring van de VNG, tijdens het Akkoord van Schokland. Ook burgemeester Jorritsma van Almere zal de verklaring ondertekenen. Noordoostpolder is de 23e gemeente in Nederland die zich Millennium Gemeente wil noemen.

De acht Millennium Ontwikkelingsdoelen hebben vooral effect in ontwikkelingslanden. Maar aan het behalen van de doelen kan een belangrijke bijdrage worden geleverd door mensen, bedrijven en gemeenten in ons eigen land.

De afgelopen tijd heeft Noordoostpolder al een aantal zaken uitgevoerd, zoals het doorlichten van het gemeentelijk wagenpark op schoner en zuiniger rijden en het gebruiken van FSC kopieerpapier. Verder is Noordoostpolder actief met milieu-educatie, bijvoorbeeld door het aanbieden van leskisten aan basisscholen en het organiseren van de jaarlijkse Boomfeestdag.

In 2006 is afgesproken dat in 2010 de helft van de inkopen van de gemeente duurzaam zijn. Op dit moment wordt dat voornemen uitgewerkt in beleid. Ook zullen alle gebouwen worden doorgelicht op de mogelijkheden om energie te besparen.

Vanaf 30 juni zal gemeente Noordoostpolder initiatieven die bijdragen aan de Millennium Ontwikkelingsdoelen meer actief naar buiten uitdragen. Daarmee hoopt de gemeente een voorbeeld te zijn voor haar inwoners en de bedrijven en organisaties in Noordoostpolder.

maandag 25 juni 2007

Gemeente koopt 10 ha voor woningbouw in Nagele

Het college van B&W heeft besloten over te gaan tot de aankoop van 10 hectare grond voor uitbreiding van de bestaande woningbouw in Nagele. De beslissing over de aankoop is tot stand gekomen na constructief overleg met eigenaar Fortis Vastgoed. De grond bevindt zich aan de oostkant van Nagele.

Aan de aankoopbeslissing gingen verkennende archeologische bodemonderzoeken vooraf. Daaruit bleek dat er in het plangebied twee locaties zijn die vanwege hun archeologische waarde behouden moeten blijven. Afgesproken is dat deze locaties zullen worden bewaard. Voor de overige delen van het plangebied geldt, dat er bij graafwerkzaamheden archeologische begeleiding moet zijn. Het is nog niet duidelijk, wanneer de overdracht van de grond plaats zal vinden.

B&W honoreert diverse subsidieaanvragen

Project ‘Galm’ en zwemvierdaagse krijgen subsidie

Het college van B&W verleent subsidie aan het project ‘GALM’ en aan de zwemvierdaagse. De subsidieaanvraag van de Stichting Schaak voor het introduceren van schaaklessen op basisscholen is afgewezen.

GALM staat voor Groninger Actief Leven Model en is een door de Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelde stimuleringsstrategie om senioren in de leeftijd van 55 tot 65 jaar sportief actief te maken.

Aandacht voor dorpen rond Emmeloord
In het GALM-project is vanaf het begin in 2000 vooral aandacht geweest voor de stad Emmeloord. Om ook de dorpen buiten Emmeloord te betrekken bij het project, start de uitvoering van het GALM-project nu in de dorpen rondom Emmeloord. Aan het introductieprogramma namen tot nu toe 176 mensen deel. De uitvoering van het project is in handen van Sportservice Flevoland, in samenwerking met Stichting Welzijn Noordoostpolder. De subsidie bedraagt een kleine twintigduizend euro.

Kick-off landelijke zwemvierdaagse in Emmeloord
In 2006 werd door verschillende partijen het initiatief genomen om de zwemvierdaagse nieuw leven in te blazen. Dat pakte goed uit. Reden om de zwemvierdaagse in 2007 opnieuw te organiseren en wel van 25 tot en met 28 juni. De KNZB organiseert al jarenlang een landelijke ‘kick-off’ voor de zwemvierdaagse. Dit jaar vindt de ‘kick-off’ plaats in Emmeloord. Hiermee zijn extra kosten gemoeid. De subsidie, van vijfhonderd euro, zal worden gebruikt om deze kosten te dekken.

Subsidieaanvraag Stichting Schaak afgewezenDe subsidieaanvraag van de Stichting Schaak, die schaaklessen op basisscholen wilde introduceren, is afgewezen. Reden voor de afwijzing is dat de gemeente via het project ‘Kies voor Hart en Sport’ al een bijdrage levert aan sporten op school, waaronder schaken.

Wijziging bestemmingsplan geeft duidelijkheid over regels recreatiepark Groene Kwadrant in Rutten

Bestemmingsplanwijziging voor chalets en bergingen

Het college van B&W heeft aangegeven bestemmingsplan ‘Rutten, uitbreiding camping’, dat van toepassing is op recreatiepark het Groene Kwadrant in Rutten, te gaan aanpassen. Tijdens controles is gebleken, dat de huidige bebouwing van chalets en bijgebouwen op het park niet in overeenstemming is met het op dit moment geldende bestemmingsplan. Dat brengt de gewenste open en groene uitstraling van het park in gevaar. Handhaving van het huidige bestemmingsplan is om verschillende redenen niet realistisch, waardoor een aanpassing ervan nodig is.

In de geldende voorschiften is bepaald dat per hectare maximaal 25 chalets mogen worden geplaatst van maximaal 70 m2. Daarbij mag een berging worden gebouwd van maximaal 8 m2. Op dit moment staan er op het park 43 chalets. Verschillende daarvan passen niet binnen de voorschriften.

Nieuwe regels
Na aanpassing van het bestemmingplan geldt voor een chalet een maximale oppervlaktemaat van 85 m2 en voor een berging een maximale maat van 12 m2. Overschrijding van die maten, zoals in het oude plan nog mogelijk was, kan na aanpassing van het bestemmingplan niet meer. De gemeente zal toezien op handhaving van de nieuwe regels. Eigenaren van bebouwingen die boven de maten van 85 m2 en 12 m2 uitkomen, zullen worden aangeschreven.

Bouwvergunning noodzakelijk
Voor de chalets en bergingen die op dit moment op het park staan is geen bouwvergunning aanwezig, omdat in het verleden is aangegeven dat dat niet noodzakelijk was. Bij de totstandkoming van het park werd uitgegaan van een vast model chalet dat bij een bepaalde leverancier werd aangeschaft, maar dat werd op den duur losgelaten. Het gevolg daarvan was, dat er veelal grotere chalets werden gerealiseerd, wat een bedreiging is voor het gewenste karakter van het terrein. De gemeente vindt de situatie, waarin er geen bouwvergunning is voor de chalets en bergingen op het park, ongewenst. Bovendien strookt het niet met de bepalingen van de Woningwet in combinatie met het bouwbesluit. Dit betekent dat voor chalets en bergingen die binnen het nieuwe bestemmingsplan passen een aanvraag om bouwvergunning gedaan zal moeten worden.

Stand van zaken Emmeloord Centrum

Eens per maand staat het college van B&W uitgebreid stil bij het project Emmeloord Centrum. Verschillende onderwerpen komen hierin steeds aan bod, zoals het fietsparkeren, ontwikkelingen poldertoren, Lange Nering West, enzovoort. In dit bericht en korte uiteenzetting van de stand van zaken per projectonderdeel.

Fietsparkeren
In de commissievergadering van 12 april 2007 is het college gevraagd om nadere invulling te geven aan het fietsparkeren in en rond de Lange Nering West. Het college van b&w heeft na overleg met maatschappelijke groeperingen een nieuw plan gemaakt voor het parkeren van fietsen. Aan het begin en aan het eind van de Lange Nering West komen twee plekken voor het parkeren van elk 60 fietsen. Deze parkeerplaatsen komen in de stegen aan de Lange Nering, in de buurt van de Kerksteeg en De Schalm, ter hoogte van het Kettingplein.

Oorlogsmonument
Binnenkort volgt een voorstel om het oorlogsmonument uit de Koningin Julianastraat naar een andere plek te verplaatsen.

Bioscoop
Vooruitlopend op het nieuwe bestemmingsplan voor De Deel is de gemeente een vrijstellingsprocedure voor de bouw van de nieuwe bioscoop gestart. Bedoeling is dat de bouw in de tweede helft van 2007 kan beginnen. Er zijn acht zienswijzen ingediend. Als hierover is besloten, wordt een verklaring van geen bezwaar aangevraagd bij de provincie. Het uiteindelijke vrijstellingsbesluit wordt tegelijk genomen met het verlenen van de bouwvergunning.

Poldertoren
Voor de zomer komt er meer duidelijkheid over de mogelijkheden van het op budgetneutrale wijze kunnen exploiteren van de Poldertoren. Het onderzoek hiernaar loopt nog.

Overtuinen
Voor de benodigde bestemmingswijziging (van tuin naar parkeren) loopt momenteel een artikel 19-procedure. De termijn van zes weken ter inzagenleggen is afgelopen. Er zijn twee zienswijzen binnengekomen. Het college van B&W heeft het vrijstellingsbesluit genomen. Zij delen de visie niet van de ingediende zienswijzen. Ook wordt er gewerkt aan de technische uitwerking van de plannen. Naar verwachting kan de aanbesteding en de uitvoering plaats vinden in het derde kwartaal van 2007.

Korte Achterzijde
Het werk herinrichting Korte Achterzijde is begonnen. Op verzoek van de Gemeenteraad is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor een doorsteek in de Korte Achterzijde voor auto’s naar de achter gelegen Overtuinen (toekomstig parkeerterrein) om hiermee zowel een aparte inrit als een aparte uitrit te creëren. Om een doorsteek te krijgen zou een pand in de Korte Achterzijde aangekocht moeten worden, om vervolgens deze te slopen en de afwerking (aanheling aanpalende panden + inrichting doorsteek) te realiseren. De afgelopen periode is dit onderzoek uitgevoerd.
Een subsidieaanvraag voor dit projectonderdeel is onderweg naar de provincie.

BegrotingDe gemeente vindt het belangrijk om het huishoudboekje op orde te hebben. Daarom bespreekt het college in de gemeenteraadscommissie over de een herziening van de grondexploitatiebegroting op 14 juni 2007. In 2006 heeft de gemeente besloten 4,8 miljoen euro te besteden aan het centrum. Dit moet worden bijgesteld naar 5,1 miljoen euro