Voorbeelden van bewijsmateriaal voor het aantonen dat men in 2006 in Nederland verbleef.
Hieronder staat een lijst van indicaties, welke de burgemeester, gelet op het totaal van omstandigheden, betrekt om vast te stellen dat u in 2006 verblijf heeft gehad in Nederland en hij hierover een verklaring kan afgeven.
1. Stukken uit de Gemeentelijke basisadministratie
o Inschrijving in het GBA
o Nederlandse geboorteakte waaruit blijkt dat in de genoemde periode kinderen zijn geboren in Nederland
o Nederlandse huwelijksakte waaruit blijkt dat men in de genoemde periode is gehuwd in Nederland
2. Overige gemeentelijke administratie/verklaring van de gemeentelijke afdelingen
o Verklaring van de Sociale Dienst waaruit blijkt dat een uitkeringsgerechtigde samenleefde met de niet-uitkeringsgerechtigde vreemdeling
o Verklaring van de Sociale Dienst waaruit blijkt dat de vreemdeling een aanvraag heeft gedaan voor een uitkering in het kader van de WWB
o Verklaring van de Sociale Dienst waaruit blijkt dat in het kader van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep d.d. 24-01-2006 bijstand t.b.v. minderjarige kinderen is verleend
o Verklaring van Sociale verzekeringsbank inzake verstrekking i.h.k.v. de AOW
o Verklaring van UWV inzake verstrekking i.h.k.v. de WIA en de WW
o Bewijzen van overige leefgeldverstrekkingen van gemeenten
o Op naam van de vreemdeling gestelde aanslag gemeentelijke belastingen
o Spreekuren B&W
o Brieven B&W
3. Noodopvang gemeenten
o Verklaring van de gemeenten inhoudende
o Dat de vreemdeling gedurende (een deel van) 2006 in de noodopvang heeft verbleven
4. (Vreemdelingen)politie/KMAR
o Bekeuringen
o Proces-verbaal van aanhouding
o Proces-verbaal van aangifte
o Proces-verbaal van getuigenverklaring
o Vingerafdrukken
o LP-aanvragen
o Stempelplicht/meldplicht
5. Gerechtsdeurwaarders
o Betekende deurwaardersexploten
6. Vreemdelingenbewaring
o Document “opheffing bewaring”
o Document “in bewaringstelling”
7. Rechtbanken
o Vonnissen/Uitspraken
o Bewijzen van de griffie dat een bepaalde zaak (ongeacht rechtsgebied) aanhangig is geweest
8. IND
o Aanzegging Nederland te verlaten
o Procedurele stukken
9. COA
o Documenten aangaande ontruiming
o Documenten aangaande ontruiming i.v.m. illegaal verblijf
o Centrumverbod
10. IOM
o Verklaring dat betrokkene zich bij het IOM heeft gemeld
11. Basisscholen
o Bewijs van inschrijving
o Schoolrapporten
o Verklaring van de school voor de termijn dat men op de school zat in 2006
o Uitdraai uit het leerling-volgsysteem
o Verslagen over ouderavond
12. Voortgezet onderwijs/MBO
o Bewijs van inschrijving
o Schoolrapporten
o Verklaring van de school voor de termijn dat men op de school zat in 2006
o Diploma
13. HBO/WO-instellingen
o Bewijs van inschrijving
o Propedeuse/Diploma’s
o Verklaring van de instelling voor de termijn dat men onderwijs volgde bij de instelling in 2006
14. Overige onderwijsinstellingen
o Certificaat
o Inschrijvingsbewijs (taal)cursus
15. Informatie Beheer Groep
o Correspondentie inzake vrijstelling voor betaling van het lesgeld is verleend (incl. evt. bezwaarprocedures)
o Correspondentie inzake de aanmelding van de betrokkene voor een opleiding
16. Medische instellingen/GG&GD
o Verklaring van zorgverlener waarin deze met opgave van datum aangeeft wanneer zorg is verleend aan de betrokkene.
Bij zorgverleners valt te denken aan:
o Huisarts
o Arts/Specialist in het ziekenhuis
o Behandelaar GGZ
o Psychiater
o Psycholoog
o Tandarts
o Verloskundige
o Fysiotherapeut (alleen na doorverwijzing)
o Consultatiebureau
o Apotheker (alleen recepten op naam)
o Bloedbank
o Maatschappelijk werk
o Facturen + betalingsbewijzen
o Bewijs van opname
o Bewijs van behandeling
o Recepten / medicijnen verkregen op recept door apotheek
o Registratie helpdesk Lampion van cliëntcontact
17. Ziektekostenverzekering
o Bewijs van inschrijving
18. Banken
o Bewijzen van storting
o Bewijzen van overschrijving (bijv. Western Union)
o Bank- of giroafschriften met adressering in Nederland
19. NIDOS
o Verklaringen van de directeur van Nidos, deze instelling heeft na eindigen leefgeld/voogdij nog wel vaak contact met ex-ama
20. Directeuren steuninstellingen en opvang- en begeleidingsorganisaties
o Rapportages van (opvang)organisaties aan de gemeente waaruit blijkt dat de vreemdeling gedurende (een deel van) 2006 in de noodopvang heeft verbleven
o Verklaring van de directeur van één van de (opvang)organisaties, dat de vreemdeling gedurende geheel 2006, danwel een bepaalde periode in 2006 in een vorm van noodopvang heeft verbleven
o Kwitanties van (opvang)organisaties waaruit blijkt dat aan de vreemdeling gedurende (een deel van) 2006 leefgeld is uitgekeerd alsmede een verklaring van die (opvang)organisaties waaruit blijkt waar de vreemdeling gedurende die periode verbleef
o Verklaring dat de betreffende persoon een opvangverzoek bij de (opvang)organisatie heeft gedaan
o Verklaring van de directeur Vluchtelingenwerk Nederland, waaruit blijkt dat de vreemdeling gebruik heeft gemaakt van hun diensten.
o Verklaring directeur Rode Kruis (bijvoorbeeld ivm Tracing Team)
o Verklaringen directeur Cordaid ivm Bureau Maatwerk bij Terugkeer
21. Vrije tijdsbesteding
o Verklaring van voorzitter (sport)clubs, recreatieve instellingen, buurtverenigingen etc. dat iemand actief lid is geweest gedurende (een gedeelte van) 2006.
22. Huurders
o Huurcontract van een erkende instelling
o Overige (erkende instellingen)
23. Advocaten en rechtshulpverleners (BvR, SRA)
o Met data en/of rekeningen onderbouwde verklaring contacten advocaat/rechtshulpverlener
24. Overigen
o Abonnementen op naam (bijv. openbaar vervoer)
o Kortingskaarten op naam (bijv. openbaar vervoer)
o (Zwem)diploma
o Gemeentepassen
25. Nota’s
o Energienota of een nota van een andere nutsvoorziening + betalingsbewijs
o Nota van CAI-voorziening + betalingsbewijs
o Telefoonnota + betalingsbewijs
o Nota van een verzekeringsmaatschappij + betalingsbewijs
o Nota van een abonnement + betalingsbewijs
o Overige correspondentie/ nota’s + betalingsbewijs
26. Openbaar vervoer
o Boetes
o Berichten van uitstel van betaling
27. Overige
o Lidmaatschap bibliotheek met uitdraai lenersgedrag
o Bewijs van verzending aangetekende brief
woensdag 25 juli 2007
Nota geluid in de maak
Wat is een aanvaardbaar geluidniveau en wat niet? Een festiviteit met 65 decibellen op de gevel, of moet het een tandje harder kunnen? Daar gaat de nota geluid over, die het college van burgemester en wethouders gaat maken. Op 1 januari 2007 is de nieuwe wet geluidhinder in werking getreden, waardoor gemeenten meer mogelijkheden hebben voor het maken van eigen gemeentelijk geluidbeleid. Er bestaat bijvoorbeeld de mogelijkheid gebiedsgericht beleid te formuleren. Het college van burgemeester en wethouders gaat onderzoeken wat wenselijk is en wat niet. Uiteindelijk moet uit de beleidsnotitie blijken welke geluidnormen waar gelden.
Er wordt een soort geluidniveaukaart gemaakt, waarin bijvoorbeeld "stilte en rust gebieden" kunnen worden aangegeven, maar ook de gebieden waar evenementen kunnen plaatsvinden. Volgend jaar, 2008, is de nota klaar.
Er wordt een soort geluidniveaukaart gemaakt, waarin bijvoorbeeld "stilte en rust gebieden" kunnen worden aangegeven, maar ook de gebieden waar evenementen kunnen plaatsvinden. Volgend jaar, 2008, is de nota klaar.
Aanvraag Generaal Pardon vanaf 27 augustus
Vreemdelingen die in Noordoostpolder wonen, vóór 1 april 2001 een asielverzoek hebben ingediend en niet direct traceerbaar zijn bij de IND (Integratie en Naturalisatie Dienst), kunnen vanaf 27 augustus 2007 een aanvraag indienen voor het Generaal Pardon (in vaktermen ‘Regeling ter afwikkeling nalatenschap oude Vreemdelingenwet’). Zij kunnen dit doen bij VluchtelingenWerk Noordoostpolder tot 15 oktober 2007. De gemeente zet zich in voor een zorgvuldige, adequate en efficiënte uitvoering van deze regeling in Noordoostpolder.
De gemeente heeft er voor gekozen de uitvoering te laten voorbereiden door VluchtelingenWerk Noordoostpolder. Mensen die aannemelijk hebben gemaakt dat ze in 2006 ononderbroken in Nederland verbleven, kunnen bij de IND worden aangemeld voor een Burgemeestersverklaring. VluchtelingenWerk doet dan de eerste toets van de bewijzen die door de aanvrager zijn ingediend. Uiteindelijk is het aan de burgemeester om te besluiten of de aanvraag voldoende is voor een verklaring aan de IND. De burgemeester geeft alleen die personen door aan de IND, die aannemelijk hebben gemaakt dat zij heel 2006 in Nederland verbleven.
Aan het werk
Vanaf 27 augustus tot 15 oktober 2007 kunnen mensen die in Noordoostpolder wonen en mogelijk vallen onder de Pardonregeling en niet direct traceerbaar zijn bij de IND, zich telefonisch melden bij VluchtelingenWerk Noordoostpolder, telefoon (0527)
619 707. Vanaf vandaag kunnen vreemdelingen die denken in aanmerking te komen al aan de slag om bewijsmateriaal te verzamelen. Het gaat om materiaal dat aantoont dat zij heel 2006 in Nederland waren, zoals bijvoorbeeld inschrijving scholen, buskaarten, huurcontract, vonnissen, lidmaatschappen, enzovoort. Vanaf 27 augustus tot 15 oktober 2007 kunnen deze stukken worden ingeleverd bij VluchtelingenWerk. Het liefst per maand geordend.
Informatie
Voor algemene informatie kan men bellen naar 0900 1234561 (€ 0,10 per minuut).
De gemeente stuurt instanties die veel met vluchtelingen in aanraking komen, een brief met informatie over de uitvoering van de Pardonregeling in Noordoostpolder. Ook is informatie te vinen op de volgende websites: www.pardonnu.nl, www.ind.nl en www.justitie.nl.
De gemeente heeft er voor gekozen de uitvoering te laten voorbereiden door VluchtelingenWerk Noordoostpolder. Mensen die aannemelijk hebben gemaakt dat ze in 2006 ononderbroken in Nederland verbleven, kunnen bij de IND worden aangemeld voor een Burgemeestersverklaring. VluchtelingenWerk doet dan de eerste toets van de bewijzen die door de aanvrager zijn ingediend. Uiteindelijk is het aan de burgemeester om te besluiten of de aanvraag voldoende is voor een verklaring aan de IND. De burgemeester geeft alleen die personen door aan de IND, die aannemelijk hebben gemaakt dat zij heel 2006 in Nederland verbleven.
Aan het werk
Vanaf 27 augustus tot 15 oktober 2007 kunnen mensen die in Noordoostpolder wonen en mogelijk vallen onder de Pardonregeling en niet direct traceerbaar zijn bij de IND, zich telefonisch melden bij VluchtelingenWerk Noordoostpolder, telefoon (0527)
619 707. Vanaf vandaag kunnen vreemdelingen die denken in aanmerking te komen al aan de slag om bewijsmateriaal te verzamelen. Het gaat om materiaal dat aantoont dat zij heel 2006 in Nederland waren, zoals bijvoorbeeld inschrijving scholen, buskaarten, huurcontract, vonnissen, lidmaatschappen, enzovoort. Vanaf 27 augustus tot 15 oktober 2007 kunnen deze stukken worden ingeleverd bij VluchtelingenWerk. Het liefst per maand geordend.
Informatie
Voor algemene informatie kan men bellen naar 0900 1234561 (€ 0,10 per minuut).
De gemeente stuurt instanties die veel met vluchtelingen in aanraking komen, een brief met informatie over de uitvoering van de Pardonregeling in Noordoostpolder. Ook is informatie te vinen op de volgende websites: www.pardonnu.nl, www.ind.nl en www.justitie.nl.
Parkeerterrein Overtuinen en werk aan Beursstraat
Gemeente zet weer stap in plannen voor Emmeloord Centrum
Het college van burgemeester en wethouders vraagt de gemeenteraad een krediet beschikbaar te stellen voor de realisatie van een parkeerterrein in de Overtuinen en voor de uitvoering van de werkzaamheden in de Beursstraat (eerste fase). Zo zet de gemeente weer een paar stappen in de plannen voor Emmeloord Centrum.
De Overtuinen is het gebied tussen de Korte Achterzijde en de Lange Dreef. De Beursstraat ligt tussen De Deel en de hoofdwinkelstraat, de Lange Nering. Aan de Beursstraat wordt de nieuwe bioscoop gebouwd. Als de gemeenteraad de kredieten (ongeveer € 800.000,-- in totaal) toekent, kan de gemeente het werk in september aanbesteden.
Overtuinen
De kosten voor de realisatie van het parkeerterrein aan de Overtuinen komen ten laste van de reserve herstructurering Emmeloord Centrum. In overleg met de provincie Flevoland is een aanvraag gedaan voor EPD subsidie. De bedoeling is dat het parkeerterrein begin 2008 gereed is. Het biedt ruimte aan circa 80 auto’s. De ingang van het parkeerterrein is tegenover de Shell garage. De gemeente beraadt zich nog op een eventuele voetgangersdoorsteek in het midden van dit parkeerterrein. Dat zou de bereikbaarheid van de Overtuinen sterk verbeteren.
Beursstraat
Binnen het gemeentehuis zijn de voorbereidingen in volle gang om de eerste fase van de Beursstraat bouwrijp te maken, om zo de bouw van de nieuwe bioscoop te realiseren. Ook hier is het de bedoeling om in september de opdracht voor het werk aan een bedrijf te geven, zodat deze eerste fase snel klaar is.
Het college van burgemeester en wethouders vraagt de gemeenteraad een krediet beschikbaar te stellen voor de realisatie van een parkeerterrein in de Overtuinen en voor de uitvoering van de werkzaamheden in de Beursstraat (eerste fase). Zo zet de gemeente weer een paar stappen in de plannen voor Emmeloord Centrum.
De Overtuinen is het gebied tussen de Korte Achterzijde en de Lange Dreef. De Beursstraat ligt tussen De Deel en de hoofdwinkelstraat, de Lange Nering. Aan de Beursstraat wordt de nieuwe bioscoop gebouwd. Als de gemeenteraad de kredieten (ongeveer € 800.000,-- in totaal) toekent, kan de gemeente het werk in september aanbesteden.
Overtuinen
De kosten voor de realisatie van het parkeerterrein aan de Overtuinen komen ten laste van de reserve herstructurering Emmeloord Centrum. In overleg met de provincie Flevoland is een aanvraag gedaan voor EPD subsidie. De bedoeling is dat het parkeerterrein begin 2008 gereed is. Het biedt ruimte aan circa 80 auto’s. De ingang van het parkeerterrein is tegenover de Shell garage. De gemeente beraadt zich nog op een eventuele voetgangersdoorsteek in het midden van dit parkeerterrein. Dat zou de bereikbaarheid van de Overtuinen sterk verbeteren.
Beursstraat
Binnen het gemeentehuis zijn de voorbereidingen in volle gang om de eerste fase van de Beursstraat bouwrijp te maken, om zo de bouw van de nieuwe bioscoop te realiseren. Ook hier is het de bedoeling om in september de opdracht voor het werk aan een bedrijf te geven, zodat deze eerste fase snel klaar is.
Gemeente snel aan het werk met beoordelingen Wmo
Snel een beoordeling op uw aanvraag voor huishoudelijke verzorging, dat kan vanaf nu bij de gemeente Noordoostpolder. De gemeente gaat namelijk zelf het indiceren (beoordelen) ter hand nemen. Nu worden de zogenaamde indicatiestellingen (aanvragen) doorgestuurd naar de GGD en het CIZ (centrum indicatiestelling zorg). Deze werkzaamheden worden vanaf vandaag door de gemeente opgepakt, zodat er sneller gewerkt gaat worden. Een schakel er tussenuit, zogezegd. De gemeente schat in 75 % van de aanvragen voor huishoudelijke hulp in het kader van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) zelf uit te kunnen voeren.
Binnen de gemeente Noordoostpolder wordt hiervoor 1,7 fte vrijgemaakt. Deze uitbreiding kost de gemeente geen extra geld, omdat er geld overblijft van budgetten, die anders gebruikt zouden worden voor de kosten aan organisaties als de GGD en het CIZ.
Binnen de gemeente Noordoostpolder wordt hiervoor 1,7 fte vrijgemaakt. Deze uitbreiding kost de gemeente geen extra geld, omdat er geld overblijft van budgetten, die anders gebruikt zouden worden voor de kosten aan organisaties als de GGD en het CIZ.
Gemeente en provincie slaan handen ineen voor jeugd
Uitgaan kun je leren, frisdance en andere manieren van werken
De gemeente vraagt de provincie de handen ineen te slaan als het gaat om de jongeren in Noordoostpolder. Bij de volgende vier projecten wordt mede-werking (financiële bijdrage) gevraagd: stevig ouderschap, zorgadvies-teams, Back on Track en Uitgaan kun je leren. De verschillende acties hebben tot doel de jeugd (van 0 tot 23 jaar) optimale kansen te bieden om zich tot volwaardige burgers te ontplooien. De jongeren moeten in staat zijn in deze maatschappij hun steentje bij te dragen, te participeren.
Soms vallen jongeren buiten de boot of worden ze juist van alle kanten tegelijk geholpen en weet de ene organisatie niet van de ander dat er al aandacht was voor deze jongeren. Ingewikkeld is en blijft deze materie rondom kinderen. Er zijn vaak veel instanties betrokken. Waar het de gemeente om gaat is, dat kinderen niet buiten de boot vallen. Daarom gaat de gemeente de regie nemen en vraagt de provincie mee te werken.
Uitgaan kun je leren
Twee projecten zijn gericht op de wat oudere jeugd tot en met 18-jaar. Het gaat om het project ‘Back on Track’ en ‘Uitgaan kun je leren’. Binnen het project Back on Track wordt al jaren in Noordoostpolder een groep van ongeveer 18 jongeren intensief begeleid om weer back on track te komen. Dus weer naar school of aan het werk, woonruimte, geen drugs en andere verslavingen, zodat zij een betere toekomst tegemoet gaan en participeren en de samenleving.
Uitgaan kun je leren is een speciale week van 5 tot en met 9 november waarin het uitgaan centraal staat bij de derdeklassers (15-jarigen) van het voortgezet onderwijs. Het is uniek dat alle voortgezet onderwijsscholen meedoen, de politie, horeca en de gemeente. De gemeente is hier erg blij mee. Deze jongeren vallen vaak tussen wal en schip als het gaat om uitgaan. Ze horen er net wel en net niet bij. En hoe gaat dat dan, een biertje drinken (als je 16 bent!) en wanneer ben je dronken? Op alle scholen worden clinics gegeven door een professionele organisatie Koop en Co. Het doel is de jongeren voor te bereiden op het uitgaan en dat het ook leuk kan zijn zonder drank. Wellicht is een schoolfeest zonder drank wel veel leuker?! Een frisdance bijvoorbeeld.
ZAT (ZorgAdviesTeam)
Om er voor te zorgen dat jongeren binnen boord blijven zijn drie projectgroepen in het leven roepen onder regie van de gemeente. Een projectgroep 12 min, 12 plus en een wijkgerichte groep. Deze projectgroepen krijgen hun
informatie van de ZAT'S (ZorgAdviesTeams). Deze teams zijn verbonden aan de scholen en andere instellingen in Noordoostpolder, zoals maatschappelijk werk.
In het voortgezet onderwijs is hier al ervaring mee opgedaan. In 2008 start de gemeente
met twee nieuwe ZAT’s in Ens en Nagele.
Stevig Ouderschap
Het Jeugdloket wordt de spin in het web als het gaat om jeugdzaken, die niet met het onderwijs te maken hebben. Zo is er samenhang tussen beleid en uitvoering. Jongeren zijn ook kinderen tussen de 0 en 4 jaar. Hiervoor wordt het project ‘Stevig Ouderschap’ in Noordoostpolder uitgevoerd. Het is een methode om kinderen, die in deze leeftijdsgroep buiten de boot dreigen te raken, weer binnenboord te krijgen. Dit vergt een intensieve manier van werken door huisbezoeken van gespecialiseerde verpleegkundigen. De provincie wordt gevraagd 50% van de kosten bij te dragen (ongeveer € 20.000,-).
De gemeente vraagt de provincie de handen ineen te slaan als het gaat om de jongeren in Noordoostpolder. Bij de volgende vier projecten wordt mede-werking (financiële bijdrage) gevraagd: stevig ouderschap, zorgadvies-teams, Back on Track en Uitgaan kun je leren. De verschillende acties hebben tot doel de jeugd (van 0 tot 23 jaar) optimale kansen te bieden om zich tot volwaardige burgers te ontplooien. De jongeren moeten in staat zijn in deze maatschappij hun steentje bij te dragen, te participeren.
Soms vallen jongeren buiten de boot of worden ze juist van alle kanten tegelijk geholpen en weet de ene organisatie niet van de ander dat er al aandacht was voor deze jongeren. Ingewikkeld is en blijft deze materie rondom kinderen. Er zijn vaak veel instanties betrokken. Waar het de gemeente om gaat is, dat kinderen niet buiten de boot vallen. Daarom gaat de gemeente de regie nemen en vraagt de provincie mee te werken.
Uitgaan kun je leren
Twee projecten zijn gericht op de wat oudere jeugd tot en met 18-jaar. Het gaat om het project ‘Back on Track’ en ‘Uitgaan kun je leren’. Binnen het project Back on Track wordt al jaren in Noordoostpolder een groep van ongeveer 18 jongeren intensief begeleid om weer back on track te komen. Dus weer naar school of aan het werk, woonruimte, geen drugs en andere verslavingen, zodat zij een betere toekomst tegemoet gaan en participeren en de samenleving.
Uitgaan kun je leren is een speciale week van 5 tot en met 9 november waarin het uitgaan centraal staat bij de derdeklassers (15-jarigen) van het voortgezet onderwijs. Het is uniek dat alle voortgezet onderwijsscholen meedoen, de politie, horeca en de gemeente. De gemeente is hier erg blij mee. Deze jongeren vallen vaak tussen wal en schip als het gaat om uitgaan. Ze horen er net wel en net niet bij. En hoe gaat dat dan, een biertje drinken (als je 16 bent!) en wanneer ben je dronken? Op alle scholen worden clinics gegeven door een professionele organisatie Koop en Co. Het doel is de jongeren voor te bereiden op het uitgaan en dat het ook leuk kan zijn zonder drank. Wellicht is een schoolfeest zonder drank wel veel leuker?! Een frisdance bijvoorbeeld.
ZAT (ZorgAdviesTeam)
Om er voor te zorgen dat jongeren binnen boord blijven zijn drie projectgroepen in het leven roepen onder regie van de gemeente. Een projectgroep 12 min, 12 plus en een wijkgerichte groep. Deze projectgroepen krijgen hun
informatie van de ZAT'S (ZorgAdviesTeams). Deze teams zijn verbonden aan de scholen en andere instellingen in Noordoostpolder, zoals maatschappelijk werk.
In het voortgezet onderwijs is hier al ervaring mee opgedaan. In 2008 start de gemeente
met twee nieuwe ZAT’s in Ens en Nagele.
Stevig Ouderschap
Het Jeugdloket wordt de spin in het web als het gaat om jeugdzaken, die niet met het onderwijs te maken hebben. Zo is er samenhang tussen beleid en uitvoering. Jongeren zijn ook kinderen tussen de 0 en 4 jaar. Hiervoor wordt het project ‘Stevig Ouderschap’ in Noordoostpolder uitgevoerd. Het is een methode om kinderen, die in deze leeftijdsgroep buiten de boot dreigen te raken, weer binnenboord te krijgen. Dit vergt een intensieve manier van werken door huisbezoeken van gespecialiseerde verpleegkundigen. De provincie wordt gevraagd 50% van de kosten bij te dragen (ongeveer € 20.000,-).
Abonneren op:
Posts (Atom)