Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten dat per 1 januari 2009 de forfaitaire vergoeding voor inwoners met een Wmo-indicatie wordt afgeschaft. Deze inwoners mogen met een Wmo-pasje tegen verlaagd tarief gebruik maken van de Regiotaxi. Daarnaast ontvangen zij van de gemeente nog een forfaitaire vergoeding van € 93,- per jaar. Deze forfaitaire vergoeding is jaren geleden in het leven geroepen als overgangsregeling. Dit was bedoeld ter compensatie van het afschaffen van de vervoerskostenvergoeding. Aangezien deze vergoeding al jaren geleden is afgeschaft, komt de overgangsregeling nu ten einde.
Als de gemeente de forfaitaire vergoeding langer zou toepassen, zou er sprake zijn van rechtsongelijkheid onder de inwoners. Mensen met een Wmo-indicatie zouden dan immers tegen het Wmo-tarief reizen én ook nog de forfaitaire vergoeding krijgen. Dit terwijl burgers zonder Wmo-pasje het normale tarief voor de Regiotaxi moeten betalen en geen aanvulling in de zin van een forfaitaire vergoeding krijgen.
zondag 16 maart 2008
Resultaat papiercontainers positief
De proef met de papiercontainers gaat goed. In januari en februari werd op deze manier 75.000 kilogram oud papier ingezameld. Ongeveer 80% van de uitgezette containers stond op de inzameldagen aan de straat.
Vanaf 1 januari 2008 hebben alle woningen in De Erven, Emmelhage en Waterland een papiercontainer bij hun woning. Deze containers worden eens per maand geleegd. Tot nu toe zijn er dus twee ledigingen geweest. De resultaten daarvan zijn positief. Gemiddeld werd er 13 kilogram papier per inwoner ingezameld. Dit is per maand circa 1 kilogram per inwoner meer dan in de rest van de Noordoostpolder.
De proef duurt nog niet lang genoeg om echte conclusies te trekken. Bovendien zijn de cijfers van de overige inzamelaars nog alleen bekend voor de maand januari. Uit deze cijfers kan slechts een heel voorzichtig beeld worden verkregen van de totale oud papierinzameling en van de effecten voor de overige inzamelaars. De totale hoeveelheid ingezameld oud papier was in januari iets hoger dan in de voorgaande jaren.
De twee organisaties die voorheen op vaste adressen in de proefwijken papier ophaalden, zamelden nu (zoals verwacht) minder in dan voorheen. Daarnaast is het effect van de proef merkbaar bij de inzamelpunten van de gemeente (het afvalscheiding-station en de papiercontainer in de Lange Nering). Ook de papierinzameling van Het GOED liep terug. Het inzamelresultaat van de basisscholen met veel leerlingen uit de proefwijken, daalde echter niet. Zij zamelden in januari 2008 zelfs iets meer in dan in januari 2007.
In 2009, als de inzamelcijfers van het hele jaar 2008 bekend zijn, wordt de proef geëvalueerd. Dan neemt het college van burgemeester en wethouders een besluit over het vervolg ervan.
Vanaf 1 januari 2008 hebben alle woningen in De Erven, Emmelhage en Waterland een papiercontainer bij hun woning. Deze containers worden eens per maand geleegd. Tot nu toe zijn er dus twee ledigingen geweest. De resultaten daarvan zijn positief. Gemiddeld werd er 13 kilogram papier per inwoner ingezameld. Dit is per maand circa 1 kilogram per inwoner meer dan in de rest van de Noordoostpolder.
De proef duurt nog niet lang genoeg om echte conclusies te trekken. Bovendien zijn de cijfers van de overige inzamelaars nog alleen bekend voor de maand januari. Uit deze cijfers kan slechts een heel voorzichtig beeld worden verkregen van de totale oud papierinzameling en van de effecten voor de overige inzamelaars. De totale hoeveelheid ingezameld oud papier was in januari iets hoger dan in de voorgaande jaren.
De twee organisaties die voorheen op vaste adressen in de proefwijken papier ophaalden, zamelden nu (zoals verwacht) minder in dan voorheen. Daarnaast is het effect van de proef merkbaar bij de inzamelpunten van de gemeente (het afvalscheiding-station en de papiercontainer in de Lange Nering). Ook de papierinzameling van Het GOED liep terug. Het inzamelresultaat van de basisscholen met veel leerlingen uit de proefwijken, daalde echter niet. Zij zamelden in januari 2008 zelfs iets meer in dan in januari 2007.
In 2009, als de inzamelcijfers van het hele jaar 2008 bekend zijn, wordt de proef geëvalueerd. Dan neemt het college van burgemeester en wethouders een besluit over het vervolg ervan.
Brug in Noordermiddenweg tijdelijk afgesloten
Vanaf maandag 17 maart tot en met vrijdag 21 maart is een deel van de Noordermiddenweg afgesloten voor het verkeer. De gemeente moet reparatiewerk verrichten aan de brug in het weggedeelte tussen de Klutenweg en het Noordermiddenpad. Als gevolg van onderspoeling van de weg is er ruimte ontstaan onder de asfaltrijbaan, bij de aansluiting met de brug. Hierdoor is de brug niet veilig voor het verkeer. Het verkeer kan rondrijden via de Westerrringweg of de Onderduikersweg en Weg van Ongenade.
Eerste bedrijf aan huis in Emmelhage
Het college van burgemeester en wethouders verleent in principe vrijstelling van het bestemmingsplan "Emmelhage" voor een schoonheidssalon aan huis op het perceel Aletta Jacobshage 19. Hiermee is de eerste aanvraag om bedrijvigheid aan huis in Emmelhage een feit.
Op 14 januari 2008 is een aanvraag ingediend om vrijstelling van het vigerende bestemmingsplan "Emmelhage", zodat een schoonheidssalon in de woonwijk kan worden opgestart. Het is de bedoeling de schoonheidssalon te vestigen in de garage die direct aan het woonhuis Aletta Jacobshage 19 grenst.
Procedure
Volgens het geldende bestemmingsplan, rust op het perceel de bestemming "woondoeleinden". Op grond van deze bestemming kunnen bedrijfsactiviteiten niet zondermeer worden toegestaan. Het verlenen van vrijstelling maakt het mogelijk een beperkte mate van bedrijvigheid aan huis uit te voeren. De aanvraag wordt gedurende zes weken ter inzage gelegd. Als er tijdens deze periode geen zienswijzen worden ingediend, wordt de vrijstelling verleend.
Op 14 januari 2008 is een aanvraag ingediend om vrijstelling van het vigerende bestemmingsplan "Emmelhage", zodat een schoonheidssalon in de woonwijk kan worden opgestart. Het is de bedoeling de schoonheidssalon te vestigen in de garage die direct aan het woonhuis Aletta Jacobshage 19 grenst.
Procedure
Volgens het geldende bestemmingsplan, rust op het perceel de bestemming "woondoeleinden". Op grond van deze bestemming kunnen bedrijfsactiviteiten niet zondermeer worden toegestaan. Het verlenen van vrijstelling maakt het mogelijk een beperkte mate van bedrijvigheid aan huis uit te voeren. De aanvraag wordt gedurende zes weken ter inzage gelegd. Als er tijdens deze periode geen zienswijzen worden ingediend, wordt de vrijstelling verleend.
Subsidies voor gemeentelijke monumenten
Twee aanvragers krijgen een subsidie om het onderhoud aan hun pand gedeeltelijk te betalen. De gemeente heeft hiervoor een subsidiepot.
Mensen die in een gemeentelijk monument wonen kunnen voor de onderhoudskosten, zoals schilderwerk, een bijdrage van 30% krijgen van de gemeente. Deze week zijn de subsidies voor een woning en schuur aan de Neushoornweg in Kraggenburg en de Kampwal in Emmeloord vastgesteld, voor een totaalbedrag van ruim €5000,-.
erfgoed
De gemeente hecht belang aan het onderhoud van haar cultureel erfgoed. Op de gemeentelijke monumentenlijst staan de verschillende boerderijtypen, kerken en typische woningen voor Noordoostpolder. Er staan in totaal 41 panden op de lijst. Er is daarnaast een lijst met rijksmonumenten. Dit jaar wordt de gemeentelijke subsidieverordening geëvalueerd, om het onderscheid tussen gemeentelijke- en rijksmonumenten helderder te maken.
Mensen die in een gemeentelijk monument wonen kunnen voor de onderhoudskosten, zoals schilderwerk, een bijdrage van 30% krijgen van de gemeente. Deze week zijn de subsidies voor een woning en schuur aan de Neushoornweg in Kraggenburg en de Kampwal in Emmeloord vastgesteld, voor een totaalbedrag van ruim €5000,-.
erfgoed
De gemeente hecht belang aan het onderhoud van haar cultureel erfgoed. Op de gemeentelijke monumentenlijst staan de verschillende boerderijtypen, kerken en typische woningen voor Noordoostpolder. Er staan in totaal 41 panden op de lijst. Er is daarnaast een lijst met rijksmonumenten. Dit jaar wordt de gemeentelijke subsidieverordening geëvalueerd, om het onderscheid tussen gemeentelijke- en rijksmonumenten helderder te maken.
Jury geeft groen licht voor verlichting Poldertoren
Op maandag 20 maart heeft de jury voor de aanlichting van de Poldertoren unaniem gekozen voor het lichtontwerp van Grontmij Technical Management. In de vorige jurybijeenkomst had de jury het ontwerp van Grontmij als eerste gekozen, naast een ontwerp van een ander professioneel bedrijf en een ontwerp van een inwoner van de gemeente. De Grontmij is vervolgens opdracht gegeven om het ontwerp nader uit te werken. Deze nadere uitwerking bevatte onder andere de verschillende typen lampen die gebruikt gaan worden en een toelichting op de investering en exploitatiekosten. Op alle punten voldoet het ontwerp aan de eisen die oorspronkelijk gesteld zijn. De jury heeft ook nu weer unaniem gekozen voor dit meest aansprekende ontwerp.
Als hoofdargument noemt de jury dat dit lichtontwerp van de drie beste ontwerpen het mooiste is. Verder voldoet het ontwerp aan het programma van eisen. Bijkomend voordeel is dat dit ontwerp de laagste investeringskosten en ook iets lagere exploitatiekosten met zich meebrengt in vergelijking met de ontwerpen die op nummer twee en drie staan. De investering zal ongeveer liggen op het door het college gewenste bedrag. De exploitatiekosten zullen aanzienlijk lager zijn dan de huidige jaarlijkse kosten van de verlichting. Door toepassing van nieuwe energiezuinige lampen is dit mogelijk.
De jury ziet geen reden om terug te grijpen op de andere twee ontwerpen en adviseert het college om dit ontwerp aan de raad te presenteren voor vaststelling van het budget.
De jury bestaat uit de burgemeester, de verantwoordelijk wethouder, twee raadsleden, de stedenbouwkundig adviseur van het project Emmeloord Centrum, één van de huurders van de Poldertoren, drie inwoners van het centrum en een ondernemer. Als alles volgens plan verloopt is de verlichting gereed bij de oplevering van de verbouwing eind dit jaar.
Als hoofdargument noemt de jury dat dit lichtontwerp van de drie beste ontwerpen het mooiste is. Verder voldoet het ontwerp aan het programma van eisen. Bijkomend voordeel is dat dit ontwerp de laagste investeringskosten en ook iets lagere exploitatiekosten met zich meebrengt in vergelijking met de ontwerpen die op nummer twee en drie staan. De investering zal ongeveer liggen op het door het college gewenste bedrag. De exploitatiekosten zullen aanzienlijk lager zijn dan de huidige jaarlijkse kosten van de verlichting. Door toepassing van nieuwe energiezuinige lampen is dit mogelijk.
De jury ziet geen reden om terug te grijpen op de andere twee ontwerpen en adviseert het college om dit ontwerp aan de raad te presenteren voor vaststelling van het budget.
De jury bestaat uit de burgemeester, de verantwoordelijk wethouder, twee raadsleden, de stedenbouwkundig adviseur van het project Emmeloord Centrum, één van de huurders van de Poldertoren, drie inwoners van het centrum en een ondernemer. Als alles volgens plan verloopt is de verlichting gereed bij de oplevering van de verbouwing eind dit jaar.
Leerlingen vasthouden centraal in leerplichtverslag
Leerlingen vasthouden en niet loslaten staat centraal in het leerplichtverslag 2006-2007. Het ingezette beleid is dit schooljaar doorgezet. Dit betekent dat de nieuwe overlegstructuren met scholen en maatschappelijke instanties, de zogenaamde ZAT’s (ZorgAdviesTeams), verder zijn ontwikkeld. Het resultaat van deze overleggen is, dat goed in kaart is gebracht welke instanties zich met welke leerling bezig houden. Ook zijn de zorgleerlingen sneller gezamenlijk in beeld.
Bijna alle cijfers zijn gestegen wat betreft de werkzaamheden van de leerplicht-ambtenaar. Daarom is besloten om de capaciteit voor leerplicht met ingang van het schooljaar 2007-2008 uit te breiden.
Pilots
In het voortgezet onderwijs is ervaring opgedaan met het ZorgAdviesTeam, een multidisciplinair overleg per school. In het ZAT worden afspraken gemaakt ter ondersteuning van de zorgleerling(en). In het komende schooljaar wordt gestart met wijkgerichte ZAT’s voor jongeren tussen de 0 en 12 jaar. Dit gaat gebeuren in Ens, Nagele en de wijken De Zuidert en De Erven in Emmeloord.
Startkwalificatie
De gemeente spant zich in om jongeren aan een startkwalificatie te helpen, een diploma op minimaal HAVO- of MBO2-niveau. Dat is goed voor hen zelf en voor ons gebied. Een diploma op dit niveau is een goede basis om later leuk en uitdagend werk te vinden en zelfstandig in de maatschappij te functioneren.
Bijna alle cijfers zijn gestegen wat betreft de werkzaamheden van de leerplicht-ambtenaar. Daarom is besloten om de capaciteit voor leerplicht met ingang van het schooljaar 2007-2008 uit te breiden.
Pilots
In het voortgezet onderwijs is ervaring opgedaan met het ZorgAdviesTeam, een multidisciplinair overleg per school. In het ZAT worden afspraken gemaakt ter ondersteuning van de zorgleerling(en). In het komende schooljaar wordt gestart met wijkgerichte ZAT’s voor jongeren tussen de 0 en 12 jaar. Dit gaat gebeuren in Ens, Nagele en de wijken De Zuidert en De Erven in Emmeloord.
Startkwalificatie
De gemeente spant zich in om jongeren aan een startkwalificatie te helpen, een diploma op minimaal HAVO- of MBO2-niveau. Dat is goed voor hen zelf en voor ons gebied. Een diploma op dit niveau is een goede basis om later leuk en uitdagend werk te vinden en zelfstandig in de maatschappij te functioneren.
Abonneren op:
Posts (Atom)