Zaterdag 7 juli ’07 was het weer zo ver, in het Park West in Emmeloord werd de derde editie van OORD gehouden. Op vier podia werd een flink cultureel programma afgewerkt met veel muziek, dans, cabaret naast een romantische boottocht, kunstwerken, ideële stands en ook nog een Wedding Chapel.
Nadat de opening verricht was door de burgemeester ridder W.L.F.C. van Rappard, kon het feest dan beginnen en begon er op de verschillende podia de muziek; de noten zweefden op de golven van de flinke wind richting het centrum. Zodoende ben ik ook maar op bezoek gegaan in een Park wat nog steeds achterstallig onderhoud heeft, ondanks toezegging van de wethouder.
Aangekomen in het park, was het meten raak, Danscentrum Artistique gaf enkele opvoeringen op muziek van bekende songs; de jongere dansers op muziek van o.a. Grease en de ouderen op muziek van de musical Cats. Fantastisch zoals de dansers op de maat van de muziek hun emoties aan het publiek probeerden over te brengen.
Het algemene thema van OORD 2007 was ook de ontroering. Bij de voorstelling van de dansers was dat duidelijk aanwezig. Hierna was op een ander podium een voorstelling voor de kleinsten in het park aan de beurt. Kindertheater Luis had een voorstelling over kleine beestjes in het haar van de kinderen. Drie man die een groep van een kleine 45 kinderen rustig konden houden, met liedjes en een verhaaltje. Het was echt aanstotelijk, jammer dat de muziek voor de kleintjes misschien soms wat te hard stond, maar de kleintjes hebben daar minder aandacht aan geschonken, bleek. De kinderen vonden het leuk en daar ging het tenslotte om.
Daarna maar weer verder het terrein over en plotseling stond er een groep van 25 dames te zingen in het bos. Later bleek het dat het een moment was om de kelen te schrapen voor hun optreden. Aangekomen bij het Bospodium was het tijd voor het Klein Vrouwenkoor uit Emmeloord; een koor dat meerstemmige liederen ten tonele bracht, o.a. een lied over een zwaan. Al bij al een zeer geslaagd optreden, al ben ik van mening dat de dames ook heel goed gevoelige kerkliederen kunnen zingen, daarvoor zijn de verschillende stemmen goed op elkaar afgestemd. Helaas was het soms irritant dat bij dit optreden de afstemming van de microfoons het af en toe liet afweten.
Naast deze optredens zijn er op de dag andere fantastische acts op de verschillende podia te zien geweest. Opvallend was het optreden van de groep Under Seas met een zangeres met een fantastische stem, vooral in het nummer van Ilse de Lange.
Op een ander podium was een groep die het nummer “girl” van Anouk te berde bracht, een optreden om koude rillingen van te krijgen.
Naast het feit dat de hele dag muziek was te horen op een aantal podia, waren er ook marktkraampjes van organisaties die zich wilden presenteren aan het in grote getale aangetreden publiek. O.a. waren er mensen van Vrouwen Centrum Noordoostpolder i.o. (met Marokkaanse thee), Giftshop Cheyra & Special Things, Your Wish Comes True, STIP, het DAC Emmeloord, Amnesty International en natuurlijk de vrienden van Gewoon-Doen.
Even twee organisaties eruit lichten: De Stichting “Your wish comes true” is een wens stichting die wensen in vervulling wil laten komen, speciaal voor jongvolwassenen met een lichamelijke beperking. Een Stichting die hard aan de weg timmert en die steun nodig heeft, steun in de vorm van financiën maar ook in de vorm van vrijwilligers. Voor informatie kunt u terecht via de mail info@yourwishcomestrue.org, de website is Under Construction.
Gewoon-Doen is een jongerenorganisatie die zich behoorlijk op de kaart heeft gezet, niet in de laatste plaats door het kraken van een bekend gebouw in de polder.
Hylke Hekkenberg heeft in het kort nog eens aangegeven wat men allemaal aan het doen is; belangrijk is een enquête die men gaat afnemen over wat er leeft onder de jongeren. Voor dit onderzoek heeft men nogal wat ondersteuning gekregen van verschillende middelbare scholen, het Muzisch Centrum, Paspartoe, OJC de Klos, het Heelal. Daarnaast zijn er twee 4e jaars studenten van het Windesheim die het enquêteproject als afstudeerproject hebben gekozen. Tenslotte is er hulp aangeboden van Dr. De Kat van het SCO Kohnstamm Instituut.
Al bij al wordt er hard gewerkt in de polder en moet men trots zijn dat men hier mag en kan wonen.
OORD 2007 had vandaag voor mij een hoog “flowerpower” gehalte, niet alleen door de muziek (bij binnenkomst werd er het nummer ‘Let the sunshine in’ gespeeld), maar ook door de entourage en vooral ook door de kleding van sommige bezoekers. Fantastische belevenis, ik kijk weer uit naar de volgende editie.
Posts tonen met het label Aangeboden artikel. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Aangeboden artikel. Alle posts tonen
zaterdag 7 juli 2007
zaterdag 30 juni 2007
Emmeloord loopt uit voor kunst en cultuur
Zaterdag 30 juni was het weer zo ver, de parkeerruimte rond het gemeentehuis en de ruimten er om heen, o.a. van het Muzisch Centrum, waren weer de plaats van mensen die hun hart hebben ingeruimd voor de kunst en de cultuur in Emmeloord. Ondanks het feit dat op Schokland het verdrag van Schokland getekend werd over de Millenniumdoeleinden, was het gezellig en lekker druk op de kunst- en cultuurmanifestatie.
De ruimten waren goed ingedeeld met voor een ieder wat wils op het gebied van kunst en cultuur, wat uiteen liep van informatie over een cursus boetseren, een cursus fotograferen, een basiscursus schilderen, een workshop grafische technieken tot muziek, dans en toneel van (semi-) amateur-gezelschappen, groot en klein.
In een aantal tenten konden groepen, gezelschappen maar ook individuele mensen hun talenten laten zien op het gebied van toneel, dans en muziek. En, laat me u dit vertellen, er waren weer heel wat juweeltjes te ontdekken. Aan het begin – de entreetent – speelde een man met twee jongens fantastische muziek op gitaar. Maar tijd is tijd en de groep gitaarspelers moesten eruit en de tent werd gevuld met accordeonisten, de groep Con Brio. Een groep mensen die echt enthousiast muziek kunnen maken en een prachtig en goed geluid uit hun instrumenten kunnen halen. Opvallend is dat de groep in groepjes werden verdeeld van accordeons die bij elkaar hoorden in muziekhoogte. Volop genieten hier.
Verderop in de hoofdtent was het druk, een tent waren vele groepen hebben opgetreden. Een groep die erg veel indruk heeft achtergelaten was een dansgroep die danste op de muziek van de opera Carmen, nummers de Ouverture, Barbier, Toreador. Prachtige muziek en fantastisch gedanst. Chapeau.
Natuurlijk kwam er ook weer een eind aan zo’n dag, jammer. Misschien een voorstel om het vaker te doen, er zit gewoon muziek in Emmeloord. Kom niet meer aan dat Emmeloord geen kunst en cultuur heeft. Eenmaal thuis aangekomen ging de tv aan en wat was er op: “Carmen meets Carmen”. De muziek van de dag ging ’s avonds nog even door.
De ruimten waren goed ingedeeld met voor een ieder wat wils op het gebied van kunst en cultuur, wat uiteen liep van informatie over een cursus boetseren, een cursus fotograferen, een basiscursus schilderen, een workshop grafische technieken tot muziek, dans en toneel van (semi-) amateur-gezelschappen, groot en klein.
In een aantal tenten konden groepen, gezelschappen maar ook individuele mensen hun talenten laten zien op het gebied van toneel, dans en muziek. En, laat me u dit vertellen, er waren weer heel wat juweeltjes te ontdekken. Aan het begin – de entreetent – speelde een man met twee jongens fantastische muziek op gitaar. Maar tijd is tijd en de groep gitaarspelers moesten eruit en de tent werd gevuld met accordeonisten, de groep Con Brio. Een groep mensen die echt enthousiast muziek kunnen maken en een prachtig en goed geluid uit hun instrumenten kunnen halen. Opvallend is dat de groep in groepjes werden verdeeld van accordeons die bij elkaar hoorden in muziekhoogte. Volop genieten hier.
Verderop in de hoofdtent was het druk, een tent waren vele groepen hebben opgetreden. Een groep die erg veel indruk heeft achtergelaten was een dansgroep die danste op de muziek van de opera Carmen, nummers de Ouverture, Barbier, Toreador. Prachtige muziek en fantastisch gedanst. Chapeau.
Natuurlijk kwam er ook weer een eind aan zo’n dag, jammer. Misschien een voorstel om het vaker te doen, er zit gewoon muziek in Emmeloord. Kom niet meer aan dat Emmeloord geen kunst en cultuur heeft. Eenmaal thuis aangekomen ging de tv aan en wat was er op: “Carmen meets Carmen”. De muziek van de dag ging ’s avonds nog even door.
zondag 3 juni 2007
Vier basisspecialismen van de baan in Emmeloord
Vanmiddag 29 maart heeft de voorzitter van de Stuurgroep, die onderzoek liet verrichten naar al dan niet voortbestaan in een bepaalde vorm van de locatie Emmeloord van de IJsselmeerziekenhuizen, het rapport van fase 2 kenbaar gemaakt aan de pers en dus aan de inwoners van de Noordoostpolder. Twee belangrijke conclusies vallen op: terugkeer van de vier (gewenste) basisspecialismen is niet meer mogelijk en een zelfstandig ziekenhuis in Emmeloord behoort ook niet tot de realiteit.
De voorzitter van de Stuurgroep, de heer Lammers, gaf aan dat de Stuurgroep teleurgesteld was, maar dat KPMG een realistische kijk heeft aangegeven en dat er nog wel mogelijkheden zijn voor de locatie Emmeloord, de zgn. scenario’s 4 en 5. Beide scenario’s spreken over een semi-zelfstandige voorziening, waarbij in scenario 4 een semi-zelfstandige voorziening wordt opgericht als onderdeel van een omliggend ziekenhuis (maar niet de IJsselmeerziekenhuizen); scenario 5 is een variant op nr. 4 waar tevens een of meerdere private investeerders meewerken, o.a. voor de exploitatie voor het vastgoed.
Ondertussen hebben ca. 26 partijen zich gemeld als mogelijke koper voor de locatie Emmeloord. De Stuurgroep zal in de commissie Samenlevingszaken van 11 april de gemeenteraad voorstellen om de 3e fase ook te onderzoeken waarin onderzoek wordt gedaan naar de randvoorwaarden waaronder scenario 4 of scenario 5 kan worden gerealiseerd.
De voorzitter van de Stuurgroep, de heer Lammers, gaf aan dat de Stuurgroep teleurgesteld was, maar dat KPMG een realistische kijk heeft aangegeven en dat er nog wel mogelijkheden zijn voor de locatie Emmeloord, de zgn. scenario’s 4 en 5. Beide scenario’s spreken over een semi-zelfstandige voorziening, waarbij in scenario 4 een semi-zelfstandige voorziening wordt opgericht als onderdeel van een omliggend ziekenhuis (maar niet de IJsselmeerziekenhuizen); scenario 5 is een variant op nr. 4 waar tevens een of meerdere private investeerders meewerken, o.a. voor de exploitatie voor het vastgoed.
Ondertussen hebben ca. 26 partijen zich gemeld als mogelijke koper voor de locatie Emmeloord. De Stuurgroep zal in de commissie Samenlevingszaken van 11 april de gemeenteraad voorstellen om de 3e fase ook te onderzoeken waarin onderzoek wordt gedaan naar de randvoorwaarden waaronder scenario 4 of scenario 5 kan worden gerealiseerd.
De week van de waarheid?
Het was me wel het weekje voor de politiek in de Noordoostpolder; was het dinsdagavond wethouder Van Est die onder vuur lag over bouwen dan wel niet in het Kometenbos (en de wethouder moet met de aanwonenden om tafel gaan zitten om te komen met een oplossing waar een ieder zich in kan vinden); woensdagavond had wethouder Zeilstra een hete aardappel te verwerken in het menu ziekenhuis in Emmeloord, hoewel hij zelf niets heeft mogen zeggen in de commissievergadering (CDA-er R. Kalk probeerde het standpunt van het College in de discussie te verdedigen, echter goed in gelichte kringen hebben aangegeven dat CDA-wethouder Schutte mogelijk toch een ander standpunt heeft en zich wel bij de oppositie wilde aansluiten voor behoud van het ziekenhuis met een samenwerking met een ander (Sneek is genoemd)). Donderdagavond moest wethouder Keur het standpunt van het College verdedigen bij het enige agendapunt van de commissie Economische en Sociale Zaken, nl. wel of geen fietsenstallingen in de nieuwe Lange Nering. De wethouder heeft in de vergadering aangegeven dat hij de commotie betreurde, maar dat hij dit echt niet verwacht had.
De Lange Nering wordt klaargemaakt voor de toekomst
Donderdagavond 12 april heeft de commissie Economische en Sociale Zaken het voorstel van het College besproken om geen fietsenstallingen te plaatsen in de vernieuwde Lange Nering. Momenteel nadert de vernieuwing zijn einde (zou ergens in juni moeten gaan gebeuren) en het College heeft besloten na daarvoor ruggespraak gehad te hebben met het OM en de politie, om de “regelgeving aan te sluiten op de inrichting”. Hiermee bedoelde wethouder Keur uit te leggen dat als men wilt dat er de ergernis van mensen aan fietsers in de Lange Nering wilt terugdringen, men de fietsen moet weren. Dit houdt weer in dat er door de politie gehandhaafd kan worden en dat kan dus weer alleen als er geen fietsen komen in de Lange Nering en dus kunnen geen fietsenstallingen worden toegestaan. Echter in de eerdere plannen van de gemeente waren er 120 plaatsen gepland in de winkelstraat en die moeten volgens het College ergens anders “in de omgeving” worden ondergebracht. Wethouder Keur betreurde de commotie die is ontstaan, maar dat had men niet verwacht. De meeste partijen in de commissie, uitgezonderd Keur zijn eigen partij de VVD, hebben het College verzocht om het voorstel terug te nemen en het te overwegen voor de raadsvergadering van april, echter de wethouder was dit voor alsnog niet van plan, echter hij heeft toegezegd de mening van de commissie mee te nemen naar het College. Opvallend was overigens dat de wethouder geen vooroverleg heeft gepleegd met de bevolking of belangenverenigingen, zoals de Fietsenbond, de Ouderenbonden of de Middenstanders
“Sneek” wordt met open armen ontvangen
Donderdagavond 24 mei was het uur U voor de verschillende politieke partijen in de gemeenteraad van de Noordoostpolder; op de agenda stond eigenlijk niet veel, maar een punt sprong er echt wel uit: de terugkoppeling van het gesprek tussen de Stuurgroep en de Raad van Bestuur van de IJsselmeerziekenhuizen en tussen de Stuurgroep en de Raad van Bestuur van het Antoniusziekenhuis Sneek.
De twee vertegenwoordigers van de Stuurgroep, deze was uit de Raad van Noordoostpolder en de Raad van Urk gekozen, hadden de taken verdeeld, waarbij de voorzitter van de Stuurgroep, de heer Lammers, het gesprek met de voorzitter van de Raad van Bestuur van de Stichting IJsselmeerziekenhuizen, de heer Pereira toe lichte en de vice-voorzitter, de heer Van Dalen, het gesprek dat in Sneek was gehouden.
De heren hebben zakelijk en duidelijk de gesprekken geanalyseerd, zonder daarbij in te gaan op de verschillende manieren van ontvangst.
Duidelijk is geworden uit de gesprekken, waarbij naast de Stuurgroep ook de wethouder van gezondheidszorg van de Noordoostpolder, de heer F. Zeilstra steeds aanwezig was, dat de Raad van Bestuur van het Antoniusziekenhuis Sneek duidelijke ideeën heeft over hoe zij de zorg in de Noordoostpolder en Urk wil inrichten. De RvB is, samen met haar medische staf, ondernemend, durft en wil het beste voor de patiënt. De specialisten zijn geïnteresseerd en zijn bereid naar de regio te komen, waarbij de RvB bereid is de marktwerking in de zorg volop te benutten en de concurrentieslag met de Stichting IJsselmeerziekenhuizen aan te gaan.
Ondertussen heeft zij een grote meerderheid van de huisartsen achter zich staan. Tevens houdt Sneek de mogelijkheid open tot terugkeer van de klinische gynaecologie bij voldoende aanbod in Emmeloord.
De standpunten van de heer Pereira, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Stichting IJsselmeerziekenhuizen waren al eens in een vergadering van de complete gemeenteraad uitgelegd en toegelicht. Deze punten werden in de gesprekken ook niet verlaten. De heer Pereira is van mening dat er geen uitbreiding van zorgaanbod op de locatie Emmeloord zal komen; tevens gaf hij geen zicht te hebben op klinische specialismen in de toekomst.
In de gemeenteraadsvergadering zijn door alle partijen vragen gesteld ter verduidelijking van het standpunt van de Stuurgroep en het College. Uitermate verheugd waren veel partijen dat de Stuurgroep en het College tot dezelfde gezamenlijke aanbevelingen zijn gekomen, waarover later op de avond door de raad nog werd gediscussieerd. Echter alle partijen hebben zich achter deze drie aanbevelingen gesteld:
het College van B&W draagt er zorg voor dat al het mogelijke wordt gedaan om het voorzieningenniveau rond de gezondheidszorg te versterken en te verbreden
het College van B&W maakt binnen haar mogelijkheden vestiging van nieuwe zorgaanbieders, i.c. het Antoniusziekenhuis, mogelijk
Gezien het voornemen van het Antoniusziekenhuis om een gezondheidsvoorziening in Emmeloord te realiseren, is vervolgonderzoek van KPMG niet nodig.
Dit laatste punt leverde nog wel enige discussie op maar werd toch door elke partij overgenomen, waarbij men toch wel de mogelijkheid voor een vervolgonderzoek aanhield, meer daar ‘Sneek’ momenteel bezig is het schrijven van een (gedetailleerd) businessplan wat begin juni waarschijnlijk openbaar gemaakt zal gaan worden. Dat wil men eerst afwachten.
Al bij al heeft het onderzoek van KPMG opgeleverd dat er middels een onderzoek is gebleken dat een zelfstandig ziekenhuis in Emmeloord vooralsnog niet mogelijk is, dat een semi-zelfstandig ziekenhuis mogelijk wel mogelijk zou kunnen zijn, dat de Raad van Bestuur van het Antoniusziekenhuis uit Sneek zich heeft gemeld om een gezondheidsvoorziening in Emmeloord te gaan beginnen. Misschien niet op het terrein van het Dokter J.H. Jansenziekenhuis, maar dan toch wel ergens in Emmeloord en daar zullen vele mensen van Urk en de Noordoostpolder gelukkig mee zijn.
De twee vertegenwoordigers van de Stuurgroep, deze was uit de Raad van Noordoostpolder en de Raad van Urk gekozen, hadden de taken verdeeld, waarbij de voorzitter van de Stuurgroep, de heer Lammers, het gesprek met de voorzitter van de Raad van Bestuur van de Stichting IJsselmeerziekenhuizen, de heer Pereira toe lichte en de vice-voorzitter, de heer Van Dalen, het gesprek dat in Sneek was gehouden.
De heren hebben zakelijk en duidelijk de gesprekken geanalyseerd, zonder daarbij in te gaan op de verschillende manieren van ontvangst.
Duidelijk is geworden uit de gesprekken, waarbij naast de Stuurgroep ook de wethouder van gezondheidszorg van de Noordoostpolder, de heer F. Zeilstra steeds aanwezig was, dat de Raad van Bestuur van het Antoniusziekenhuis Sneek duidelijke ideeën heeft over hoe zij de zorg in de Noordoostpolder en Urk wil inrichten. De RvB is, samen met haar medische staf, ondernemend, durft en wil het beste voor de patiënt. De specialisten zijn geïnteresseerd en zijn bereid naar de regio te komen, waarbij de RvB bereid is de marktwerking in de zorg volop te benutten en de concurrentieslag met de Stichting IJsselmeerziekenhuizen aan te gaan.
Ondertussen heeft zij een grote meerderheid van de huisartsen achter zich staan. Tevens houdt Sneek de mogelijkheid open tot terugkeer van de klinische gynaecologie bij voldoende aanbod in Emmeloord.
De standpunten van de heer Pereira, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Stichting IJsselmeerziekenhuizen waren al eens in een vergadering van de complete gemeenteraad uitgelegd en toegelicht. Deze punten werden in de gesprekken ook niet verlaten. De heer Pereira is van mening dat er geen uitbreiding van zorgaanbod op de locatie Emmeloord zal komen; tevens gaf hij geen zicht te hebben op klinische specialismen in de toekomst.
In de gemeenteraadsvergadering zijn door alle partijen vragen gesteld ter verduidelijking van het standpunt van de Stuurgroep en het College. Uitermate verheugd waren veel partijen dat de Stuurgroep en het College tot dezelfde gezamenlijke aanbevelingen zijn gekomen, waarover later op de avond door de raad nog werd gediscussieerd. Echter alle partijen hebben zich achter deze drie aanbevelingen gesteld:
het College van B&W draagt er zorg voor dat al het mogelijke wordt gedaan om het voorzieningenniveau rond de gezondheidszorg te versterken en te verbreden
het College van B&W maakt binnen haar mogelijkheden vestiging van nieuwe zorgaanbieders, i.c. het Antoniusziekenhuis, mogelijk
Gezien het voornemen van het Antoniusziekenhuis om een gezondheidsvoorziening in Emmeloord te realiseren, is vervolgonderzoek van KPMG niet nodig.
Dit laatste punt leverde nog wel enige discussie op maar werd toch door elke partij overgenomen, waarbij men toch wel de mogelijkheid voor een vervolgonderzoek aanhield, meer daar ‘Sneek’ momenteel bezig is het schrijven van een (gedetailleerd) businessplan wat begin juni waarschijnlijk openbaar gemaakt zal gaan worden. Dat wil men eerst afwachten.
Al bij al heeft het onderzoek van KPMG opgeleverd dat er middels een onderzoek is gebleken dat een zelfstandig ziekenhuis in Emmeloord vooralsnog niet mogelijk is, dat een semi-zelfstandig ziekenhuis mogelijk wel mogelijk zou kunnen zijn, dat de Raad van Bestuur van het Antoniusziekenhuis uit Sneek zich heeft gemeld om een gezondheidsvoorziening in Emmeloord te gaan beginnen. Misschien niet op het terrein van het Dokter J.H. Jansenziekenhuis, maar dan toch wel ergens in Emmeloord en daar zullen vele mensen van Urk en de Noordoostpolder gelukkig mee zijn.
Abonneren op:
Posts (Atom)