zondag 9 maart 2008

Gedichtenwedstrijd 4 mei: inzendtermijn bijna voorbij

Het einde van de termijn waarop gedichten kunnen worden ingezonden nadert snel. Wie nog mee wil doen, kan zijn/haar gedicht tot en met 8 maart inzenden.

Het "Comité 4 mei" organiseert dit jaar een gedichtenwedstrijd met als thema "Solidariteit: de ruggengraat van vrijheid". Om ook jongeren te betrekken bij de herdenking, wordt de wedstrijd uitgeschreven voor twee categorieën: leeftijdscategorie van 14 - 18 jaar en leeftijdscategorie ouder dan 18 jaar.

Inzendtermijn
De inzendingen moeten op 8 maart binnen zijn. Uit de ingezonden gedichten kiest de jury drie inzendingen uit de categorie “14 - 18 jarigen” en drie inzendingen uit de categorie “18 jaar en ouder”. De winnaars dragen hun gedicht voor op 4 mei 2008 tijdens de herdenkingsbijeenkomst in ’t Voorhuys te Emmeloord.
Alleen de prijswinnaars krijgen vóór 15 april 2008 bericht.

Voor meer informatie en voorwaarden, zie
www.noordoostpolder.nl.

Presentatie verkeersplan Rutten

In Rutten is een verkeersveiligheidsplan opgezet door mensen uit het dorp. Dorpsbelang Rutten had meerdere klachten neergelegd bij de gemeente en de provincie. Bovendien stond Rutten op de nominatie om ingericht te worden als 30 km/u gebieden. De provincie vond dit een goede aanleiding om een ‘pilot’ uit te voeren met een gebiedsgerichte werkwijze, waarbij de belanghebbenden uit een dorp meewerken tijdens de planvorming. De handen zijn ineengeslagen voor de opzet van het verkeersveiligheidsplan.

Op dinsdag 11 maart wordt vanaf 19.30 uur het concept-verkeersveiligheidsplan van Rutten gepresenteerd. Belangstellenden kunnen het plan van te voren inzien in De Stiepe of in het gemeentehuis. Op de website van Dorpsbelang is het plan ook te downloaden. Het adres is: www.ruttennop.nl.

Door wie is het plan gemaakt?
Het plan is opgesteld door een werkgroep van 18 personen uit Rutten, die de belangen uit het dorp hebben vertegenwoordigd. De gemeente heeft het plan dus niet gemaakt, maar heeft de werkgroep wel met raad en daad bijgestaan. De projectleiding was in handen van de provincie Flevoland.

Hoe is het plan gemaakt?
In september 2007 zijn mensen opgeroepen om verkeersproblemen aan te geven.
Op basis van deze problemen en eigen aanvullingen heeft de werkgroep oplossingen bedacht, besproken en afgewogen. Het conceptplan is daarna getoetst door diverse organisaties als de Kamer van Koophandel, Veilig Verkeer Nederland, Connexxion, gemeente, provincie, politie en dergelijke. Het concept is daarna op onderdelen aangepast. Nu wordt het tijd om de mening van de inwoners te vragen.

Op de inloopavond zal het plan worden gepresenteerd. Ook kunnen mensen vragen stellen, hun mening geven en aangeven of er zaken ontbreken.

Kleiweg afgesloten

Ter hoogte van Kleiweg 23 zit een verzakking in het asfalt. Op donderdag 13 maart en vrijdag 14 maart wordt onderzocht hoe deze verzakking is ontstaan. Het verkeer wordt deze twee dagen omgeleid via de Bomenweg en de Sloefweg.

Voorbereidingen voor wegwerkzaamheden

Om een ontsluitingsweg bij Ens en een fietstunnel bij de Espelerweg te kunnen aanleggen, starten binnenkort de volgende voorbereidende werkzaamheden.

Aanleg zuidelijke ontsluitingsweg Ens
Om de aansluiting te maken op de Kamperweg (N50) wordt op vrijdag 14 maart aanstaande een aantal bomen gerooid en bosplantsoen verwijderd. De civieltechnische werkzaamheden (aanleg weg en brug over de Ensertocht) starten vervolgens begin april. De werkzaamheden zijn medio juni 2008 gereed.

Aanleg fietstunnel Espelerweg
Om de fietstunnel naar Emmelhage aan te kunnen leggen moet een deel van de bomen en bosplantsoen op de hoek Espelerweg-Espelerlaan worden verwijderd. Daarnaast is het noodzakelijk aan de noordkant van de Espelerweg enkele populieren te verwijderen. Al deze werkzaamheden worden op woensdag 12 maart en donderdag 13 maart uitgevoerd.
Naar verwachting begint de bouw van de tunnel medio mei. De werkzaamheden zijn ongeveer in oktober 2008 gereed. Dit is een voorlopige planning.

Mensen met bijstand tevreden over dienstverlening

Uit een onderzoek onder mensen met een bijstandsuitkering in 26 gemeenten blijkt dat inwoners van Noordoostpolder tevreden zijn over de dienstverlening. De gemeente krijgt een 7,4. De gemiddelde score in alle gemeenten is een 7,1.

In 2007 is een lokaal onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente. In vervolg daarop heeft de gemeente meegedaan aan een landelijk onderzoek onder mensen met een bijstandsuitkering in 26 gemeenten. Aan het onderzoek hebben grote en kleine gemeenten meegedaan. In totaal hebben 4684 mensen de vragenlijst ingevuld waarvan 185 uit Noordoostpolder.

De inwoners van Noordoostpolder zijn zeer tevreden over de dienstverlening. Zij geven de gemeente een 7,4. Een score die hoger is dan het landelijk gemiddelde van 7,1.
Het meest positief zijn de deelnemers over het nakomen van afspraken en het zo goed mogelijk helpen door de medewerkers. De openingstijden, telefonische bereikbaarheid en de informatievoorziening kunnen volgens de deelnemers beter.

De gemeente is blij met de positieve uitkomsten en wil werk maken van de aanbevelingen. Bij de herinrichting van de publieksbalies in het gemeentehuis wordt onderzocht welke verbeteringen mogelijk zijn voor de openingstijden en de telefonische bereikbaarheid. Ook de informatievoorziening wordt in 2008 herzien.

Minder papierwerk voor Wmo-verstrekkingen

Mensen die een persoonsgebonden budget voor huishoudelijke ondersteuning krijgen vanuit de Wmo, hoeven minder vaak een verantwoording in te vullen.

De verantwoording hoeft nu maar twee keer per jaar in plaats van vier keer per jaar plaats te vinden. De nieuwe verantwoording is beter werkbaar voor de mensen, en voor de gemeente. Het besluit individuele voorzieningen en het verstrekkingenboek individuele voorzieningen Wmo is op dit punt aangepast.

De volledige tekst is terug te vinden op internet
www.noordoostpolder.nl, Wmo-informatie.

Gemeente in beroep tegen besluit provincie

Gemeente Noordoostpolder gaat in beroep tegen een besluit van de provincie. De provincie heeft namelijk haar toestemming onthouden aan een bouwvergunning aan de Zwartemeerweg in Kraggenburg. De aanvrager van de bouwvergunning wil in een bestaande schuur huisvesting maken voor 100 buitenlandse werknemers. De provincie wil 50 plaatsen toestaan.

De gemeente gaat in beroep tegen deze beslissing omdat zij vindt dat het onderbrengen van buitenlandse werknemers in voormalige agrarische gebouwen een goede oplossing is. De gemeente verkiest deze opvang boven huisvesting in woonwijken of zelfs in containers. Er zijn al ervaringen met opvang in voormalige agrarische bedrijven, ook in deze aantallen. Dat verloopt erg goed. Tijdens de zogenaamde ‘Polentop’ is gebleken dat de huisvesting van buitenlandse werknemers ook de aandacht heeft van het kabinet. Noordoostpolder is de eerste gemeente die de huisvesting goed geregeld heeft.

Voorlopige voorzieningOmdat er inmiddels meer aanvragen liggen van ondernemers, vraagt de gemeente ook een voorlopige voorziening aan de rechter. Op deze manier kunnen de lopende aanvragen toch in behandeling worden genomen.