zondag 8 juli 2007

BOS-project geeft gezondheidsimpuls aan kwetsbare jongeren

Het college van B&W heeft ingestemd met het door Sportservice Flevoland ontwikkelde uitvoeringsplan voor het BOS-project. Dat maakt de weg vrij voor verschillende sportgerelateerde activiteiten, die bedoeld zijn om kwetsbare jongeren gezonder te laten leven en problematisch gedrag te voorkomen. De activiteiten vinden plaats in de Sterrenbuurt, Centrum-Oost en Groendorpen in de periode 2007–2010.

De zogenaamde BOS-impuls is een stimuleringsregeling van het ministerie van VWS, die niet alleen is bedoeld om jongeren een gezonde impuls te geven, maar ook om samenwerking tussen verschillende organisaties die bij deze problematiek betrokken zijn te bevorderen. BOS staat voor Buurt, Onderwijs en Sport. BOS-impuls komt tot stand door co-financiering. Dat betekent dat het Rijk en de gemeente evenveel bijdragen. De gemeente Noordoostpolder ontvangt van het ministerie een bedrag van € 600.000,-.

BOS bindt de strijd aan met overgewicht
De BOS-regeling zet sport en bewegen in als middel om overgewicht, bewegingsarmoede en overlast veroorzakend gedrag onder jeugd en jongeren terug te dringen. De aandacht richt zich op kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar en op jongeren in de leeftijd van 12 tot 19 jaar.

Sport en spel
Tussen nu en 2010 staan er diverse activiteiten op stapel, die ondergebracht zijn in deelprojecten. Het opzetten van een informatieloket, dat in de plaats komt van Tieners Aktief, is daar een voorbeeld van. Bij het loket kunnen jongeren, ouders/verzorgers en leerkrachten terecht voor informatie over allerlei zaken die met jeugd te maken hebben. Nieuw bij het loket is de mogelijkheid voor maatschappelijke stages. Verdere deelprojecten die deel uitmaken van BOS zijn: straat- en pleinactiviteiten, het huttenbouwproject, Jeugd en Centrum, Sport in de Wijk en de Gezonde Hap en Stap Vierdaagse. Onder BOS zijn tenslotte diverse vangnetprojecten opgenomen, waaronder het vangnet schoolzwemmen.

SamenwerkenIn de uitvoering van BOS werken verschillende organisaties samen, zoals Paspartoe, verschillende scholen, een aantal sportverenigingen, de GGD en de Stichting Huttenbouw Flevoland. Sportservice Flevoland is coördinator van de uitvoering van de BOS-impuls. Het laten samenwerken van organisaties, die een rol spelen in de problematiek rond jeugd en jongeren, is een belangrijke doelstelling van VWS.

Plannen voor buurtspeelplaatsen bekend

Het college van B&W heeft ingestemd met het aanvullende uitvoeringsprogramma buurtspeelplaatsen 2007. Het aanvullende programma is een uitbreiding van het uitvoeringsprogramma buurtspeelplaatsen 2007, waarmee al was ingestemd. In de programma’s staat waar nieuwe speelplaatsen worden gemaakt, waar bestaande speelplaatsen worden gerenoveerd en hoe de financiën zijn geregeld. Verder wordt aandacht besteed aan speelplaatsenbeleid, waarin ‘Natuurlijk Spelen’ een belangrijk item is.

Natuurlijk Spelen staat centraal in het nieuwe speelplaatsenbeleid van de gemeente Noordoostpolder. De gemeente gaat met dit beleid mee in de landelijke trend. Natuurlijk Spelen gaat uit van de gedachte dat je kinderen ruimte moet geven om creatief en inventief te spelen. In de uitwerking betekent dat meer bosjes, heuveltjes en rietpluimen in plaats van traditionele speeltoestellen. Niet alle speelplaatsen worden overigens vanuit de visie van Natuurlijk Spelen ingericht. 50% van de speelplaatsen behoudt de traditionele speeltoestellen.

Het uitvoeringsprogramma 2007
In 2007 vinden de volgende aanpassingen plaats:
Creil Lothariusstraat/Utrechtsestraat Nieuwe buurtspeelplaats

Het Palet Nieuwe buurtspeelplaats


Ens Smidse Nieuwe buurtspeelplaats

Tollebeek Struweel Nieuwe buurtspeelplaats

Emmeloord Andijkstraat Ombouw naar Natuurlijk Spelen

Duizendknoopstraat Ombouw naar Natuurlijk Spelen

Dollardstraat Ombouw naar Natuurlijk Spelen

Saturnusstraat/Pallasstraat Natuurlijk Spelen

Gaastlaan Opheffen buurtspeelplaats

Venusstraat Opheffen buurtspeelplaats

Bant Lange Omgang Renovatie/groot onderhoud en ombouw naar Natuurlijk Spelen

Nagele Klaverhof Opheffen buurtspeelplaats

OBS De Driesprong Marknesse behaalt veiligheidslabel

Woensdag 4 juli vindt om 11 uur op basisschool De Driesprong in Marknesse de feestelijke uitreiking plaats van het “Verkeersveiligheidslabel Flevoland”. Wethouder van onder andere verkeer en vervoer Willy Schutte zal samen met Zebra Seef het veiligheidslabel uitreiken. Zebra Seef is de mascotte van het project. De Driesprong is de eerste basisschool in de gemeente Noordoostpolder die het label in de wacht sleept.

OBS De Driesprong neemt al geruime tijd deel aan het project Verkeersveiligheidslabel Flevoland. Scholen die aan het project meedoen zetten zich onder andere in voor een nog betere verkeerseducatie voor de kinderen, een veilige verkeerssituatie rond de school en goede gedragsregels voor ouders en kinderen in het verkeer rond de school. Basisscholen in Flevoland die meedoen aan het project, kunnen rekenen op kosteloze ondersteuning va de schoolbegeleidingsdienst IJsselgroep. Daarnaast stelt het Vervoerberaad materialen ter beschikking.

Gemeentehuis nog een extra maandagavond open

Omdat het al zeven avonden druk was tijdens de extra openstelling, heeft de gemeente besloten nog een avond open te blijven. Maandagavond 9 juli zijn de balies van 18.00 tot 20.00 uur open. De openstelling is bestemd voor mensen die een reisdocument willen aanvragen of ophalen.

In totaal zijn hebben vanaf half mei bijna 7000 mensen het gemeentehuis bezocht om hun reisdocument aan te vragen of op te halen. 823 mensen deden dat op één van de maandagavonden. De drukste avond was 18 juni, toen kwamen er 156 mensen langs.

Toekomstige veranderingenNet als in andere gemeenten zal in de toekomst ook in Noordoostpolder de foto voor reisdocumenten in het gemeentehuis worden gemaakt. De foto is dan direct digitaal beschikbaar. Dit gaat is op 1 juni 2009. De planning is dat tegelijkertijd gestart wordt met het nemen van vingerafdrukken voor het nieuwe biometrische paspoort.

Sportvelden Bant staan nieuwbouw niet meer in de weg

Met de aankoop van ruim 9000 m2 grond in Bant kan ook de tweede fase van de uitbreiding van het dorp gerealiseerd worden. Naar aanleiding van een uitspraak van de voorzitter van de Raad van State kon de oorspronkelijke opzet van het bestemmingsplan niet worden uitgevoerd, omdat woningbouw minimaal 50 meter verwijderd moet zijn van sportvelden. Door de aankoop van de grond kan een deel van de huidige sportvelden worden verplaatst.

In het uitbreidingsplan dat op 14 december 2006 was vastgesteld, bestond een ruimte van 30 meter tussen de nieuw geplande woningen en de huidige sportvelden. Maar de uitspraak van de Raad van State over een nieuwbouwproject in Dronten maakte een aanpassing noodzakelijk.
Voor het nieuwste deel van het plangebeid moet wel een wijziging van het bestemmingsplan komen. De gemeente is al begonnen met het bouwrijp maken van het eerste deel van de dorpsuitbreiding. Naar verwachting zal de tweede fase van de woningbouw en de verhuizing van de twee sportvelden medio 2009 plaatsvinden. In totaal komen er in Bant 117 nieuwe woningen, koop en huur.

Een Michelin Ster in Emmeloord

VVV, Triade en restaurant Hof van Sonoy in Poldertoren

De Poldertoren, watertoren in Emmeloord, krijgt een toprestaurant in de top met een Michelin Ster. Vandaag is dat bekend gemaakt. De andere huurders in de toren zijn: de VVV en Triade (welzijnsinstelling). Wethouder Keur zei trots te zijn op deze smaakmakers in de Poldertoren. En er is nog ruimte in de toren. Dus wie mee wil doen in dit prachtige plan, kan zich melden bij de gemeente Noordoostpolder.

De Poldertoren is de watertoren uit 1957 (eerste steen gelegd), die door Provast uit Den Haag in opdracht van de gemeente Noordoostpolder (eigenaar van de toren) wordt herontwikkeld. Dit alles als onderdeel van het plan Emmeloord Centrum. De drie huurders zijn: VVV, Triade (welzijnsinstelling) en het sterrenrestaurant Het Hof van Sonoy uit Blokzijl van chef kok P. van Staveren. Zo wordt Emmeloord de eerste plaats met een sterrenrestaurant in Flevoland. Het gemeentebestuur is hier erg blij mee.

Planning
De verbouw van de Poldertoren kan eind dit jaar van start gaan. Als alles volgens planning verloopt, wordt de toren eind 2008 opgeleverd en kunnen de huurders hun nieuwe onderkomen betrekken.

Plannen centrumHet plan Emmeloord Centrum bestaat verder uit 6.500 m2 winkelruimte, 3.400 m2 kantoorruimte, 175 woningen, een bioscoop met drie zalen en een parkeergarage voor 300 plaatsen. De bioscoop wordt gebouwd in 2008. Start van de winkels, woningen en parkeergarage is gepland voor 2009 met opening in 2011. Centraal in het project wordt een nieuw binnenstadplein gecreëerd, waarmee het project tot een integraal geheel met de bestaande winkels wordt gesmeed.

zaterdag 7 juli 2007

Emmeloord weer in teken van cultuur op 7-7-7

Zaterdag 7 juli ’07 was het weer zo ver, in het Park West in Emmeloord werd de derde editie van OORD gehouden. Op vier podia werd een flink cultureel programma afgewerkt met veel muziek, dans, cabaret naast een romantische boottocht, kunstwerken, ideële stands en ook nog een Wedding Chapel.

Nadat de opening verricht was door de burgemeester ridder W.L.F.C. van Rappard, kon het feest dan beginnen en begon er op de verschillende podia de muziek; de noten zweefden op de golven van de flinke wind richting het centrum. Zodoende ben ik ook maar op bezoek gegaan in een Park wat nog steeds achterstallig onderhoud heeft, ondanks toezegging van de wethouder.
Aangekomen in het park, was het meten raak, Danscentrum Artistique gaf enkele opvoeringen op muziek van bekende songs; de jongere dansers op muziek van o.a. Grease en de ouderen op muziek van de musical Cats. Fantastisch zoals de dansers op de maat van de muziek hun emoties aan het publiek probeerden over te brengen.

Het algemene thema van OORD 2007 was ook de ontroering. Bij de voorstelling van de dansers was dat duidelijk aanwezig. Hierna was op een ander podium een voorstelling voor de kleinsten in het park aan de beurt. Kindertheater Luis had een voorstelling over kleine beestjes in het haar van de kinderen. Drie man die een groep van een kleine 45 kinderen rustig konden houden, met liedjes en een verhaaltje. Het was echt aanstotelijk, jammer dat de muziek voor de kleintjes misschien soms wat te hard stond, maar de kleintjes hebben daar minder aandacht aan geschonken, bleek. De kinderen vonden het leuk en daar ging het tenslotte om.

Daarna maar weer verder het terrein over en plotseling stond er een groep van 25 dames te zingen in het bos. Later bleek het dat het een moment was om de kelen te schrapen voor hun optreden. Aangekomen bij het Bospodium was het tijd voor het Klein Vrouwenkoor uit Emmeloord; een koor dat meerstemmige liederen ten tonele bracht, o.a. een lied over een zwaan. Al bij al een zeer geslaagd optreden, al ben ik van mening dat de dames ook heel goed gevoelige kerkliederen kunnen zingen, daarvoor zijn de verschillende stemmen goed op elkaar afgestemd. Helaas was het soms irritant dat bij dit optreden de afstemming van de microfoons het af en toe liet afweten.

Naast deze optredens zijn er op de dag andere fantastische acts op de verschillende podia te zien geweest. Opvallend was het optreden van de groep Under Seas met een zangeres met een fantastische stem, vooral in het nummer van Ilse de Lange.
Op een ander podium was een groep die het nummer “girl” van Anouk te berde bracht, een optreden om koude rillingen van te krijgen.

Naast het feit dat de hele dag muziek was te horen op een aantal podia, waren er ook marktkraampjes van organisaties die zich wilden presenteren aan het in grote getale aangetreden publiek. O.a. waren er mensen van Vrouwen Centrum Noordoostpolder i.o. (met Marokkaanse thee), Giftshop Cheyra & Special Things, Your Wish Comes True, STIP, het DAC Emmeloord, Amnesty International en natuurlijk de vrienden van Gewoon-Doen.

Even twee organisaties eruit lichten: De Stichting “Your wish comes true” is een wens stichting die wensen in vervulling wil laten komen, speciaal voor jongvolwassenen met een lichamelijke beperking. Een Stichting die hard aan de weg timmert en die steun nodig heeft, steun in de vorm van financiën maar ook in de vorm van vrijwilligers. Voor informatie kunt u terecht via de mail
info@yourwishcomestrue.org, de website is Under Construction.

Gewoon-Doen is een jongerenorganisatie die zich behoorlijk op de kaart heeft gezet, niet in de laatste plaats door het kraken van een bekend gebouw in de polder.
Hylke Hekkenberg heeft in het kort nog eens aangegeven wat men allemaal aan het doen is; belangrijk is een enquête die men gaat afnemen over wat er leeft onder de jongeren. Voor dit onderzoek heeft men nogal wat ondersteuning gekregen van verschillende middelbare scholen, het Muzisch Centrum, Paspartoe, OJC de Klos, het Heelal. Daarnaast zijn er twee 4e jaars studenten van het Windesheim die het enquêteproject als afstudeerproject hebben gekozen. Tenslotte is er hulp aangeboden van Dr. De Kat van het SCO Kohnstamm Instituut.

Al bij al wordt er hard gewerkt in de polder en moet men trots zijn dat men hier mag en kan wonen.
OORD 2007 had vandaag voor mij een hoog “flowerpower” gehalte, niet alleen door de muziek (bij binnenkomst werd er het nummer ‘Let the sunshine in’ gespeeld), maar ook door de entourage en vooral ook door de kleding van sommige bezoekers. Fantastische belevenis, ik kijk weer uit naar de volgende editie.