zaterdag 12 april 2008

Giften aan WWB-cliënten niet hoger dan € 600,--

De Samen Op Weg kerk in Emmeloord wil in 2008 leden van hun kerk met een laag inkomen een gift geven. Daarom heeft de kerk de gemeente verzocht om de giften die worden verstrekt aan mensen met een WWB-uitkering niet te korten op hun uitkering.

In de Wet Werk en Bijstand (WWB) staat dat giften niet worden gerekend tot inkomen. Maar giften moeten naar het oordeel van het college wel verantwoord zijn uit een oogpunt van bijstandsverlening. Dit betekent dat een gift tot een bepaald bedrag niet
als inkomen wordt gezien en dus ook niet zal worden verrekend met de bijstand die de klant ontvangt.

Het college heeft goed gekeken naar het maximale bedrag dat mensen aan giften
mogen ontvangen. Het is namelijk de bedoeling dat de financiële prikkel om werk te zoeken aanwezig blijft. Het maximumbedrag voor het jaar 2008 is daarom vastgesteld op € 600,--.

Tweede fase uitbreiding Bant in procedure

De uitbreiding van het dorp Bant gaat de tweede fase in. Voor de bouw van nog eens 57 woningen ligt het voorontwerp van het bestemmingsplan klaar. Als de raadscommissie positief adviseert, wordt het bestemmingsplan in procedure gebracht. De procedure start met het ter inzage leggen van het voorontwerpbestemmingsplan.

Het bestemmingsplan voor het eerste deel van de uitbreiding in Bant is inmiddels vastgesteld. De bouw van woningen kan dit najaar beginnen. Naar verwachting kan de bouw van de tweede fase over een jaar van start gaan.

€ 70 miljoen beschikbaar voor Noordoostpolder na wegvallen Zuiderzeelijn

De stuurgroep Zuiderzeelijn heeft met de minister van Verkeer en Waterstaat op dinsdag 18 maart 2008 een principeakkoord bereikt over de compensatie (het regiospecifiek pakket) voor het afblazen van de aanleg van de Zuiderzeelijn. Er komt € 50 miljoen rijksgeld beschikbaar voor Noordoostpolder. Inclusief cofinanciering van provincie, gemeente en private partijen ontstaat er een investeringsimpuls van € 70 miljoen. Hiervan wordt € 40 miljoen aangewend voor de verdubbeling van de N50 van Emmeloord tot aan Ramspol.

De afgelopen weken is met het Rijk gesproken over de samenstelling van het Regiospecifiek pakket. Dat bestaat uit de onderdelen;
- een regionaal bereikbaarheidspakket
- een ruimtelijke-economisch programma, en een
- regionaal mobiliteitsfonds
De leden van de Provinciale Staten van de provincies Flevoland, Friesland, Groningen en Drenthe moeten nog instemmen met de voorstellen. Het streven is om het convenant eind april te laten ondertekenen.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder heeft er bij gedeputeerde Dijksma van Flevoland op aangedrongen op korte termijn bestuurlijk overleg te arrangeren tussen provincie en de gemeente Noordoostpolder over de zogenaamde Transitiegelden ZZL.

Ondanks de investering blijft het zeer wenselijk dat er een verbetering komt in de OV-aansluiting Noordoostpolder richting de Randstad. De gemeente Noordoostpolder zal met de provincie Flevoland en de gemeenten Urk en Lelystad onderzoeken hoe een snelle OV-bus-aansluiting vanuit Emmeloord op de Flevolijn kan worden gerealiseerd. Daarnaast wordt gekeken naar een goede auto-trein transfer vanuit de Noordoostpolder.

Start verbouw Poldertoren

Op woensdagochtend 26 maart om 11 uur vindt de officiële start van de verbouw van de Poldertoren plaats. Een feestelijk moment voor de toekomstige gebruikers en de gemeente Noordoostpolder aangezien de exploitatie rond is. Projectwethouder Emmeloord Centrum, de heer Voorberg, draait symbolisch de kraan van de watertoren dicht. Daarna kan de verbouw voor de nieuwe functie van de toren van start gaan.

Projectontwikkelaar Provast start binnenkort met de verbouwing van de Poldertoren. De voorbereidende werkzaamheden zijn gestart. Restaurant Hof van Sonoy, VVV-kantoor en Triade zijn de toekomstige gebruikers. Met genoemde partijen wordt binnenkort gesproken over de uitvoering van het gebruik. Hierbij moet gedacht worden aan de invulling van de openbare ruimte rond de toren. Het is de bedoeling dat de nieuwe gebruikers eind dit jaar hun intrek kunnen nemen in de toren. De Poldertoren staat al 50 jaar in het centrum van de Noordoostpolder en vormt een markant herkenningspunt.

Inwoners gaan meedenken over waterbeheer

Het college heeft een werkwijze vastgesteld voor de waterpartijen in dorpen en steden. Belangrijkste verandering is dat de inwoners van dorpen en wijken zelf mogen meebeslissen over het uiterlijk van de waterpartij in hun buurt. Hiermee krijgen bewoners meer zeggenschap over hun eigen omgeving.

Voor de gracht in Emmeloord blijft het de gemeente die het uiterlijk bepaalt. Het college wil deze gracht strak houden, zonder plantengroei in en rond het water. Dit omdat hiermee het meeste zicht op water blijft. Over het uiterlijk van de oevers in Wijkpark West is ook al beslist, hier komen veel natuurlijke oevers.

Voor een groot aantal andere waterpartijen in dorpen en wijken geldt dat de bewoners het uiterlijk mogen bepalen, uiteraard afhankelijk van de technische en financiële mogelijkheden.
De waterpartijen waar het om gaat zijn in Emmeloord De Erven, De Zuidert, de vijver aan de Europalaan, De Munt, langs bedrijventerrein A6 en de drie haventjes in de wijk Revelsant. In de dorpen gaat het om de gracht in Marknesse, het water bij de zuidelijke ingang van Marknesse, Tollebeek en de vijver in Espel.

Nadat de gemeenteraad heeft ingestemd met de nieuwe werkwijze, wordt gestart met de bewonersbijeenkomsten. Naar verwachting is dat in april van dit jaar.

Riolering van Voorsterweg tot Kraggenburg

Er komt riolering langs de Kraggenburgerweg, Repelweg en Voorsterweg. Hiermee worden het Geomatica Business Park en het NLR/DNW aangesloten op de gemeentelijke riolering. Ook woningen en andere bedrijven langs het tracé moeten aangesloten worden.

De mensen die het aangaat zijn al geïnformeerd. De gemeente gaat de komende weken de percelen bezoeken, om op locatie te bekijken hoe de aansluiting het best gerealiseerd kan worden. Tot nu toe loosden de bewoners en bedrijven hun afvalwater via een septictank, of rechtstreeks op het oppervlaktewater. De aansluiting op de gemeentelijke riolering kost eenmalig € 2.700,-. De aanpassingen om de bestaande leidingen rond de woning aan te sluiten op de riolering betalen de mensen zelf.
De woningeigenaren die een door het waterschap goedgekeurde IBA (individuele behandeling afvalwater) hebben, worden niet aangesloten. Het water dat zij uiteindelijk lozen op het oppervlaktewater is schoon genoeg.

Verplicht aansluiten
Een groot gedeelte van het buitengebied in Noordoostpolder hoeft van Gedeputeerde Staten van Flevoland niet te worden aangesloten op de riolering. Voor een aantal gebieden is geen ontheffing, omdat daar teveel afvalwater is. Dat geldt ook voor het Geomatica Business Park en het NLR/DNW. De gemeente is met dezelfde reden bezig een ongeveer dertig woningen aan de Espelerweg in Emmeloord aan te sluiten op de riolering. De afspraak is dat daar 1 april 2008 alle panden aangesloten zijn.

Werkloosheid met 33% gedaald

De werkloosheid is in de afgelopen twee jaar gedaald met 33%. Door de economische groei is het aantal niet-werkende werkzoekenden gedaald met 576 mensen (naar 1.155 in totaal). Het aantal mensen dat een WWB (Wet Werk en Bijstand) uitkering ontvangt is minder sterk gedaald, met 14% naar 603 in totaal. Deze groep mensen profiteert onvoldoende van de economische groei. In 2008 gaat de gemeente hiermee aan de slag door aansluiting te zoeken met het bedrijfsleven en de verschillende partners op het gebied van werk.

Het college van B&W heeft het voortgangsverslag van het beleidsplan Werk en Inkomen 2007-2011 vastgesteld. De koers die in 2007 is vastgelegd voor de langere termijn blijft. Zo blijft de doelstelling dat in 2011 maximaal 445 mensen een WWB-uitkering hebben. Er komt in 2008 extra aandacht voor de samenwerking met CWI en UWV om de dienstverlening te verbeteren. Handhaving, alleen een uitkering als je daar recht op hebt, krijgt in 2008 extra aandacht door de inzet van meer personeel. Mensen met een WWB-uitkering zouden ook makkelijker gebruik moeten kunnen maken van de voorzieningen in de WSW.

WSW
De Wet Sociale Werkvoorziening is op 1 januari 2008 in werking getreden. De gemeente helpt bij het bevorderen en in stand houden van de werkgelegenheid voor inwoners van Noordoostpolder met lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen waarvoor ondersteuning nodig is. Deze werkgelegenheid wordt gerealiseerd binnen het bedrijfsleven, via detachering met begeleiding of op een ‘beschutte’ werkplek. Het college gaat de raad voorstellen een nieuwe verordening voor de WSW op te stellen. In de verordening moet onder andere staan hoe de gemeente omgaat met wachtlijsten, persoonsgebonden budgetten en cliëntenparticipatie.